Hjem | Nyheter | Slik hjelper Sonar nettbutikker i hele Norden

Slik hjelper Sonar nettbutikker i hele Norden

Å drive en nettbutikk har ingen lett vei til suksess, det krever enormt med arbeid og ressurser – både tid og penger. Og det man skal leve av når man ikke vil eller kan bruke penger på mye markedsføring, er å sørge for å få mest mulig gratis trafikk fra søkemotorer som Google, ved hjelp av korrekt SEO - eller søkemotoroptimalisering som det heter. Her er en norsk aktør du kanskje ikke kjente til – Sonar SEO.

Forfatter: Redaktør
Publisert: 18.10.23

Sonar – norskutviklet SEO programvare

NB. Dette er IKKE en betalt artikkel.

Vi har tatt en prat med daglig leder for Sonar, John Bjørnar Braadland, om hvordan Sonar har entret det norske markdet.

La oss starte fra begynnelsen, kan dere gi oss en kort introduksjon til hva Sonar er og hva som skiller det fra andre SEO-verktøy?

– Sonar er en 100% norskutviklet løsning, som hjelper nettbutikker og også vanlige nettsider med å forbedre sin egen SEO, som vi sier. Via vår plattform får man en liste man kan vurdere å gjøre noe med, så man vil kunne rangere høyere i søkemotorer. Det har vært om å gjøre å lage dette så enkelt som mulig, så det kan fungere for både de største nettbutikkene – men ikke minst må det også fungere for de små, de som driver på hobbybasis. Både prismessig og enkelthet er noe vi fokuserer mye på. I tillegg er selvsagt alle råd og veiledninger vi gir 100% innenfor av det Google og andre anbefaler. Det finnes ingen snarvei til god SEO over tid, det eneste som gjelder er hardt og målrettet arbeid.

Hva slags bakgrunn har du, og hva var ideen bak Sonar?

– Jeg har jobbet med netthandel i mange år, i relativt store nettbutikker. Der har det vært et enormt fokus på dette, for noe skal man "leve av" etter at konkurransen er beinhard på for eksempel Adwords og lignende. Da må man ha noen fordeler som ikke andre har. Samtidig savnet jeg et slikt program som ikke koster flere tusen, men som er rimelig – og gir deg nøyaktig de svarene du trenger for å gjøre en god jobb for nettbutikken du jobber for. Sonar er nå 10 år, men har kun vært i markedet i et drøyt år – da uviklingen og veien frem til lansering har vært lang og komplisert. Men hjalp absolutt at Innovasjon Norge ble med i 2019, forklarer Braadland.

Hvordan har responsen vært fra nettbutikker som har implementert Sonar i sin SEO-strategi?

– Den har vært meget god! Noen kunder bruker Sonar daglig, mens andre jobber mer i skippertak, og begge deler fungerer godt. Det er viktig å poengtere at SEO er noe man aldri blir ferdig med, men som er et arbeid man må gjøre over tid, og også forbedre de tingene man kanskje allerede har gjort en gang tidligere. I tillegg så er det sånn at Sonar også utvikler seg over tid, jo mer data vi får og jo mer vi lærer – jo mer implementeres av sjekker og forslag til våre kunder. Det som er godt nok i dag, er ikke sikkert er godt nok i morgen.

Kan dere dele noen suksesshistorier eller konkrete resultater fra nettbutikker som har opplevd forbedringer etter å ha tatt i bruk Sonar?

– Det vi har gjort, er å utvikle det vi kaller en "Sonar-score", som går fra 0 til 100. Det gir en pekepinn på hvor god Sonar mener en nettside er, og der bør man nok som generell regel si at man bør ligge over 80 for å kalles "i særklasse god". Det er nesten umulig å havne på 0, og nesten like umulig å havne på 100. Men det gir en indikasjon hvordan statusen er i dag, og de fleste av våre kunder opplever en stor forskjell når de setter i gang med å gjøre de tiltakene Sonar sier er fornuftig.

Hva er noen av de mest dominerende trendene dere har observert i e-handelslandskapet når det gjelder SEO?

– Det er enormt mange som ikke bruker SEO aktivt i det hele tatt, og det har overrasket oss veldig. I våre tidligere markedsundersøkelser, så var det et klart fokus på dette, men det virker som ikke dette fortsatt er et underpresterende område for mange nettbutikker. Det er jo helt galskap!

Kan dere dele noen eksempler på kjente nettbutikker eller bransjer som aktivt bruker Sonar, selv om det kanskje ikke er allment kjent?

– Jeg kan si noe generelt, om at vi har alt fra store, børsnoterte selskaper som kunder – og helt ned til hobby-butikker, frivillige organisasjoner og idrettsklubber – og alt i mellom. Kundene våre er primært fra Norge, men også innslag fra de andre nordiske landene. Jeg satte faktisk kaffien i halsen når vi fikk en ordre fra det børsnoterte selskapet, det var en stor dag rent personlig, det betyr at vi har blitt lagt merke til i enkelte miljøer!

Hvordan tror dere bruk av SEO-verktøy som Sonar kan påvirke forbrukere, selv om de kanskje ikke er klar over det?

– Dette er et godt spørsmål, og det som er målet er jo at søkeresultatene man får i Google, skal være så presise som mulig. Det er ikke om å gjøre å rangere best på alle mulige søkeord, men de som er relevante for din nettbutikk. Her er et eksempel, satt veldig på spissen: Selger du kun damesykler, så er det ingen grunn til å rangere på ord som herresykkel. Det sier seg egentlig selv, men her er det en lang vei å gå for mange nettbutikker. Man ønsker kvalitetstrafikk inn på siden, for det er dem som har størst sjanse for å handle noe hos deg. Man KAN lykkes å selge en damesykkel til dem som søker etter herresykkel, men de kreftene ville jeg ha spart og heller forsøkt å solgt 9 ekstra damesykler til dem som virkelig vil ha!

Har dere noen konkrete råd til nettbutikker som ønsker å forbedre sin synlighet og rangering på nettet?

– Fokuser på SEO, og aksepter at det tar tid. Det tar tid å få resultater, og det er krevende å opprettholde resultatene. Det er jo ikke noe som heter gratis lunch, at man man bare kommer gjennom en liste, og så er det det. Man må hele tiden jobbe for å få vedlikeholde de gode resultatene. Gjør du ikke det, vil konkurrentene dine fyke forbi deg. Om du bruker Sonar eller andre verktøy er ikke så nøye – det viktigste er at du fokuserer på dette – selv om vi selvagt ser at du helst bruker Sonar, avslutter Braadland med et smil.

 

For ordens skyld: Eier av Sonar og Nettbutikk365.no er samme selskap, Braadland AS. Artikkelen er bestilt skrevet fra en freelancer, og ikke produsert av Braadland AS. Det er ikke lagt noen som helst føringer av hvordan artikkelen skal være, og den er heller ikke redigert i ettertid. Artikkelen inneholder en lenke til Sonar (som alle våre artikler gjør, enten de er betalt eller ikke).


De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (57 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Nordicprint
Verdens tøffeste navnelapper og drikkeflasker! Hvilken type navnelapper er best for meg? Hvis du har tenkt å ha etiketter på både klær og andre eiendeler, er klistrelapper den mest allsidige typen å bruke. Lappene festes på vaskelapp i plagget. Hvis plagget ikke har vaskelapp anbefaler vi at du bruker strykelapper. For å merke mindre gjenstander, for eksempel blyanter, hårspenner eller smokker, bør du prøve minilapper.

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1334

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no