Hjem | Nyheter | Finn.no om AI, svindel på nett og fremtiden
200 utviklere sørger for utvikling av Finn.no-plattformen – Norges desidert største markedsplass for bedrifter og private – og en av Norges mest besøkte nettsider i flere år på rad. Men kommer AI til å ta over jobben? Vi har tatt en prat med kommunikasjonsrådgiver Linda Glomlien i Finn.no.
Forfatter: Redaktør
Publisert: 09.05.23
Foto: Caroline Roka / Finn.no
På "Torget" alene kommer det mellom 250.000-300.000 annonser hver eneste uke – eller en ny annonse hvert 2. sekund! Så man skulle kanskje tro at AI-hadde gjort sitt inntog for moderering og annet arbeid hos Finn.no?
– AI er ikke noe vi jobber aktivt med på nåværende tidspunkt, sier kommunikasjonsrådgiver Linda Glomlien i Finn.no.
Men hva så så med sikkerhet, svindel og scam?
– FINN har utviklet egne sikkerhetssystemer som gjør at vi stanser flesteparten av svindelforsøkene før de når frem til brukerne våre. Det viktigste systemet er annonsekontrollen, der annonsene går gjennom enten en teknisk analyse eller en manuell granskning for å sikre at annonsene er i samsvar med våre annonseregler. Vi har også en meldingskontroll, samt ulike støttesystemer som hjelper til med risikovurderinger og til å holde uønskede personer borte fra tjenestene våre. Vi har et helt team som daglig jobber med å stanse svindlere, se på innrapporteringer og undersøke brukere. Vi har også god dialog med politiet hva gjelder svindelsaker og bistår de med all informasjon vi har for å hjelpe å ta svindlere, sier Glomlien.
Og legger til:
– I fjor lanserte FINN tjenesten "Fiks ferdig" der du kan gjøre handelen med betaling og frakt på våre sider, kjøper betaler med Vipps og selger får pengene først når varen er ankommet og sjekket av kjøper. På den måten er det en sikkerhet for begge parter, forklarer Glomlien.
– FINN er først og fremst en tech-bedrift og har til sammen er det rundt 550 ansatte i FINN og ca 200 av disse jobber med tech og med å utvikle plattformen. Den nest største gruppen er selgerne som jobber i eiendom, jobb og motor-markedsplassene. Utover dette har vi finace, HR, marketing og kommunikasjon og andre administrative stillinger, sier Glomlien.
– FINN har en unik posisjon som Norges største markedsplass og vi er ikke redd for konkurranse, og vi ønsker all konkurranse velkommen - det gjør oss enda mer skjerpet. Et grep vi gjorde var å gjøre det gratis å annonsere på Torget i 60 dager, men man kan fortsatt kjøpe produkter som gjør at du får bedre spredning på annonsen din. Tallene på FINN øker år for år, både når det gjelder antall annonser og antall besøk på markedsplassen. Hittil i år er det 5% flere annonser og 12% flere besøk enn samme periode i fjor. Torget er den største markedsplassen med mellom 9 og 10 millioner besøk ni uka og mellom 250 - 300 000 nye annonser hver uke.
– Tallene på FINN torget øker år for år, både når det gjelder antall annonser og antall besøk på markedsplassen. Hittil i år er det 5,5% flere annonser og 12% flere besøk enn samme periode i fjor. Vi har nylig gjennomført en undersøkelse som omhandler nordmenns holdning til kjøp av brukte klær og vi ser at kurven stiger år for år når det gjelder hvor mange som kjøper brukt. Nå har halvparten av oss kjøpt brukte klær en eller flere ganger, og kvinnene leder an, sier Glomlien.
Mange nettbutikker fikk en oppsving under pandemien, og Finn.no er ikke noe unntak:
– Vi så en oppgang i bruk av FINN torget under pandemien og den vedvarer. Stengte butikker og mer tid hjemme gjorde nok at flere fikk øynene opp for å handle på FINN og man fikk tid til å rydde og selge ting man hadde liggende i boden. Andre markedsplasser som reise fikk naturlig nok en stor nedgang, avslutter Glomlien.
Antall nettbutikker: 1341
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2024
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?