Hjem | Pressemeldinger | Klarna med sterk vekst i Europa

Klarna med sterk vekst i Europa

Klarna annonserte i dag at verdien av varer og tjenester (GMV) som er solgt gjennom dem i Europa i 2. kvartal 2023, økte med 14 prosent fra samme periode i fjor. I den samme perioden økte netthandelen med bare én prosent*.

Forfatter: Klarna
Publisert: 23.08.23

Klarna med sterk vekst i Europa

Siden 2020 er Klarna lansert i hele 11 europeiske land. Sist ut var Romania og Tsjekkia. Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten har så langt samlet mer enn 100 millioner europeiske forbrukere og har partnerskap med mer enn 470 000 butikker.

– Det er fantastisk å se denne stabile og fenomenale veksten over hele Europa med en GMV-vekst for hele regionen på 14 prosent. Samtidig som mindre aktører justerer ned sin aktivitet eller velger å forlate regionen, så satser vi enda mer og styrker vår posisjon i Europa, som vi gjør i USA, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

Gross Merchandise Value (GMV) er et mål på verdien av alle varer og tjenester som selges gjennom Klarna.

I Norge har også antall butikker som bruker Klarna økt fra rundt 13 000 i fjor til 14 000 i år, en vekst på nærmere åtte prosent. Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.

3 av 4 bruker Klarna minst en gang i måneden

Ifølge en ny undersøkelse bruker tre av fire europeiske Klarna-kunder (74 %) Klarna minst en gang i måneden. Den viktigste grunnen er nettopp tilliten til Klarna. Deretter at det er en enkel måte å betale på. Samtidig som mindre BNPL-aktører forlater markedet på grunn av mer utfordrende økonomiske tider, vil Klarna fortsette å investere og vokse ved å etablere et forhold til nye kunder ved å bygge tillit og lojalitet.

1 av 3 europeiske kjøp er direktebetaling

Selv om Klarna har vært mest kjent for sitt «Betal Senere»- produkt, er Klarnas «Betal Nå»-løsning -hvor du betaler for kjøpet direkte med bankkort eller fra bankkonto – nå også tilgjengelig i alle deres europeiske markeder. En tredjedel av alle transaksjoner gjennom Klarna skjer nå med denne direktebetalingsløsningen. Det betyr at forbrukerne får mulighet til enten å betale med en gang eller senere (rentefritt) når de velger Klarna i kassen. Butikkene kan på sin side få fordelen av å tilby sine kunder en sømløs kjøpsopplevelse, og la kunden selv velge løsningen som best passer for dem.

Leder an i overgangen fra søkebaserte til anbefalte kjøp

Klarna er en drivkraft i skiftet fra søkebaserte kjøp til kjøp basert på anbefalinger. I den nye Klarna-appen skal  AI-genererte produktanbefalinger hjelpe forbrukerne å finne og handle det som er mest relevant for dem. Feeden, som ennå ikke er lansert i Norge, oppdateres i sanntid med en rekke produkter og tilbud. Anbefalingene blir stadig mer skreddersydde ettersom den lærer seg mer om brukerens preferanser. Dette kommer i tillegg til Klarnas samarbeid med OpenAI for å gi bedre og mer personlige shoppingråd og inspirasjon til brukere av ChatGPT.

En vekstmotor for Klarnas butikkpartnere

Klarnas mange markedsføringsløsninger skal gi vekst, konverteringer og skape lojalitet til Klarnas butikkpartnere. Løsningene har så langt i år levert mer enn 280 millioner klikk fra europeiske Klarna-brukere til deres butikkpartnere. Dette har skjedd gjennom markedsføring i Klarnas app, engasjerende CRM-kampanjer og lignende.

Klarna har også en rekke andre vekstverktøy for butikker, inkludert Klarnas creator platform hvor innholdsskapere kan møte butikker og sammen skalere og optimalisere kampanjer. En innovativ omnikanal-opplevelse hjelper også fysiske butikker med overgangen til netthandel. 

https://www.salesforce.com/uk/blog/2023/07/uk-Q2-shopping-index-results-blog 

** Undersøkelse utført blant 10 000 Klarna-kunder mellom 18 og 77 år i Europa i juli 2023.


De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Norway Designs
Norway Designs ble etablert i 1957 av Per Tannum og er en livsstilsbutikk med fokus på norsk design, håndverk og unike småskalaprodukter fra Norge og Norden. Vi tror på kvalitet og bærekraftig produksjon, og det kommer vi til å fortsette med. Når du handler varer hos oss er du med på å støtte de dyktige og unike norske designerne.

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1339

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no