Hjem | Pressemeldinger | Klarna med sterk vekst i Europa
Klarna annonserte i dag at verdien av varer og tjenester (GMV) som er solgt gjennom dem i Europa i 2. kvartal 2023, økte med 14 prosent fra samme periode i fjor. I den samme perioden økte netthandelen med bare én prosent*.
Forfatter: Klarna
Publisert: 23.08.23
Siden 2020 er Klarna lansert i hele 11 europeiske land. Sist ut var Romania og Tsjekkia. Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten har så langt samlet mer enn 100 millioner europeiske forbrukere og har partnerskap med mer enn 470 000 butikker.
– Det er fantastisk å se denne stabile og fenomenale veksten over hele Europa med en GMV-vekst for hele regionen på 14 prosent. Samtidig som mindre aktører justerer ned sin aktivitet eller velger å forlate regionen, så satser vi enda mer og styrker vår posisjon i Europa, som vi gjør i USA, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.
Gross Merchandise Value (GMV) er et mål på verdien av alle varer og tjenester som selges gjennom Klarna.
I Norge har også antall butikker som bruker Klarna økt fra rundt 13 000 i fjor til 14 000 i år, en vekst på nærmere åtte prosent. Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.
Ifølge en ny undersøkelse bruker tre av fire europeiske Klarna-kunder (74 %) Klarna minst en gang i måneden. Den viktigste grunnen er nettopp tilliten til Klarna. Deretter at det er en enkel måte å betale på. Samtidig som mindre BNPL-aktører forlater markedet på grunn av mer utfordrende økonomiske tider, vil Klarna fortsette å investere og vokse ved å etablere et forhold til nye kunder ved å bygge tillit og lojalitet.
Selv om Klarna har vært mest kjent for sitt «Betal Senere»- produkt, er Klarnas «Betal Nå»-løsning -hvor du betaler for kjøpet direkte med bankkort eller fra bankkonto – nå også tilgjengelig i alle deres europeiske markeder. En tredjedel av alle transaksjoner gjennom Klarna skjer nå med denne direktebetalingsløsningen. Det betyr at forbrukerne får mulighet til enten å betale med en gang eller senere (rentefritt) når de velger Klarna i kassen. Butikkene kan på sin side få fordelen av å tilby sine kunder en sømløs kjøpsopplevelse, og la kunden selv velge løsningen som best passer for dem.
Klarna er en drivkraft i skiftet fra søkebaserte kjøp til kjøp basert på anbefalinger. I den nye Klarna-appen skal AI-genererte produktanbefalinger hjelpe forbrukerne å finne og handle det som er mest relevant for dem. Feeden, som ennå ikke er lansert i Norge, oppdateres i sanntid med en rekke produkter og tilbud. Anbefalingene blir stadig mer skreddersydde ettersom den lærer seg mer om brukerens preferanser. Dette kommer i tillegg til Klarnas samarbeid med OpenAI for å gi bedre og mer personlige shoppingråd og inspirasjon til brukere av ChatGPT.
Klarnas mange markedsføringsløsninger skal gi vekst, konverteringer og skape lojalitet til Klarnas butikkpartnere. Løsningene har så langt i år levert mer enn 280 millioner klikk fra europeiske Klarna-brukere til deres butikkpartnere. Dette har skjedd gjennom markedsføring i Klarnas app, engasjerende CRM-kampanjer og lignende.
Klarna har også en rekke andre vekstverktøy for butikker, inkludert Klarnas creator platform hvor innholdsskapere kan møte butikker og sammen skalere og optimalisere kampanjer. En innovativ omnikanal-opplevelse hjelper også fysiske butikker med overgangen til netthandel.
* https://www.salesforce.com/uk/
** Undersøkelse utført blant 10 000 Klarna-kunder mellom 18 og 77 år i Europa i juli 2023.
Antall nettbutikker: 2152
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2025
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?