Hjem | Nyheter | Med nisjeprodukter for håndverkere tar de Norge med storm!

Med nisjeprodukter for håndverkere tar de Norge med storm!

Kan man skape et levebrød av å fokusere på et såpass nisjeprodukt som sagblad av ypperste kvalitet? Vi har tatt en prat med en av gründerne bak Oslo Tool Company, Pål Fossum.

Forfatter: Redaktør
Publisert: 23.06.23

NB. Dette er ikke en betalt artikkel.

Et sagblad er definitivt ikke bare et sagblad. Det er design, det er produktkvalitet, det er pris, det er branding. I 2019 så Pål Fossum et mulig hull i markedet; utfordre markedet på kvalitet. Han starter så smått alene, pitcher ideen til Christian Nybø – og de satser for fullt sammen – Oslo Tool Company er født. Som de selv sier; "arbeidet med å skape det perfekte sagbladet er i gang".

Men hvordan har de første årene vært?

– Vi er veldig fornøyde med oppstarten. Vi har vært opptatt av tre ting hele veien: Premium kvalitet på sagbladene våre, bygge en sterk merkevare, samt lønnsom drift. Jeg føler vi har lykkes bra med alle tre hittil. Per i dag er vi 2 ansatte på fulltid, men i antall årsverk snakker vi nok flere, slik det ofte er de første årene når man bygger opp noe, sier Pål Fossum.

Men hvordan de havnet nettopp innenfor en såpass smal nisje som sagbladet?

–  Vi har bakgrunn fra både prosjekterende og utførende side i byggebransjen, og det var i den forbindelse vi så en åpning i markedet for å utvikle en sterk merkevare med en ekstra dose kjærlighet mtp produktkvalitet og design. I tillegg er sagblad er en ganske teknisk nisje som krever mye kompetanse dersom man skal lykkes godt, noe som gjør det faglig interessant å bryne seg på, forklarer Fossum.

Har pandemien endret netthandel?

– Vi har hatt en jevn økning i både traff og omsetning gjennom pandemien, så den har ikke påvirket oss i noen grad. Vi er fortsatt i en vektsfase, og kommer til å være det i flere år fremover, så vi jobber for økt trafikk og omsetning måned for måned, sier Fossum, og legger til:

– Det er fint å drive nettbasert i slike tider! Vi opplever at pandemien har gjort at flere har begynt å handle på nett, av den kundegruppen som tidligere var mest tilbøyelig til å handle i fysisk butikk.

Fremtiden hos Oslo Tool Company

– De neste årene vil kundene våre oppleve et bredere sortiment innen eksisterende produktkategorier, samt lansering av flere innovative produkter innen nye kategorier. Nylig åpnet vi nettbutikker i Sverige og Tyskland, med «Nezdal» merkevaren vår, hvor vi for tiden jobber med å bygge brand awareness og med early adopters. Vi kommer til å fortsette å skalere både i Norge og i EU de neste årene, og ambisjonen vår er å bli en betydelig d2c aktør innen vår nisje i Europa, sier Fossum.

Og de har også forsøkt AI – i det minste på markedsføring;

– Vi har forsøkt å bruke AI på produkttekster, men vi ser at produktene våre er såpass tekniske, at det er mest hensiktsmessig å bruke det for inspirasjon dersom vi står fast på det kreative. Ellers bruker vi det jevnlig for å strukturere tung data på en en forståelig måte, samt at vi faktisk også har brukt det litt på koding av nettsider.

 

Produktprosessen: Fra skisse til prototype – og til produkttesting


De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Milslukern
Milslukern er en kjent nettbutikk for dem som legger ned mange mil på vei og i skisporet. De fremme god folkehelse med inspirerende artikler om trening, kosthold og utstyr.

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1339

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no