Hjem | Nyheter | Med nisjeprodukter for håndverkere tar de Norge med storm!
Kan man skape et levebrød av å fokusere på et såpass nisjeprodukt som sagblad av ypperste kvalitet? Vi har tatt en prat med en av gründerne bak Oslo Tool Company, Pål Fossum.
Forfatter: Redaktør
Publisert: 23.06.23
NB. Dette er ikke en betalt artikkel.
Et sagblad er definitivt ikke bare et sagblad. Det er design, det er produktkvalitet, det er pris, det er branding. I 2019 så Pål Fossum et mulig hull i markedet; utfordre markedet på kvalitet. Han starter så smått alene, pitcher ideen til Christian Nybø – og de satser for fullt sammen – Oslo Tool Company er født. Som de selv sier; "arbeidet med å skape det perfekte sagbladet er i gang".
Men hvordan har de første årene vært?
– Vi er veldig fornøyde med oppstarten. Vi har vært opptatt av tre ting hele veien: Premium kvalitet på sagbladene våre, bygge en sterk merkevare, samt lønnsom drift. Jeg føler vi har lykkes bra med alle tre hittil. Per i dag er vi 2 ansatte på fulltid, men i antall årsverk snakker vi nok flere, slik det ofte er de første årene når man bygger opp noe, sier Pål Fossum.
Men hvordan de havnet nettopp innenfor en såpass smal nisje som sagbladet?
– Vi har bakgrunn fra både prosjekterende og utførende side i byggebransjen, og det var i den forbindelse vi så en åpning i markedet for å utvikle en sterk merkevare med en ekstra dose kjærlighet mtp produktkvalitet og design. I tillegg er sagblad er en ganske teknisk nisje som krever mye kompetanse dersom man skal lykkes godt, noe som gjør det faglig interessant å bryne seg på, forklarer Fossum.
– Vi har hatt en jevn økning i både traff og omsetning gjennom pandemien, så den har ikke påvirket oss i noen grad. Vi er fortsatt i en vektsfase, og kommer til å være det i flere år fremover, så vi jobber for økt trafikk og omsetning måned for måned, sier Fossum, og legger til:
– Det er fint å drive nettbasert i slike tider! Vi opplever at pandemien har gjort at flere har begynt å handle på nett, av den kundegruppen som tidligere var mest tilbøyelig til å handle i fysisk butikk.
– De neste årene vil kundene våre oppleve et bredere sortiment innen eksisterende produktkategorier, samt lansering av flere innovative produkter innen nye kategorier. Nylig åpnet vi nettbutikker i Sverige og Tyskland, med «Nezdal» merkevaren vår, hvor vi for tiden jobber med å bygge brand awareness og med early adopters. Vi kommer til å fortsette å skalere både i Norge og i EU de neste årene, og ambisjonen vår er å bli en betydelig d2c aktør innen vår nisje i Europa, sier Fossum.
Og de har også forsøkt AI – i det minste på markedsføring;
– Vi har forsøkt å bruke AI på produkttekster, men vi ser at produktene våre er såpass tekniske, at det er mest hensiktsmessig å bruke det for inspirasjon dersom vi står fast på det kreative. Ellers bruker vi det jevnlig for å strukturere tung data på en en forståelig måte, samt at vi faktisk også har brukt det litt på koding av nettsider.
Produktprosessen: Fra skisse til prototype – og til produkttesting
Antall nettbutikker: 2152
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2024
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?