Hjem | Pressemeldinger | Nordmenn bytter til billigere produkter, og er positivt overrasket

Nordmenn bytter til billigere produkter, og er positivt overrasket

Mer enn halvparten av alle nordmenn handler nå mer rimeligere merkevarer eller kjedens egne merkevarer, enn de gjorde for et år siden.

Forfatter: Klarna
Publisert: 16.06.23

Nordmenn bytter til billigere produkter, og er positivt overrasket

Spesielt innenfor kategorien mat og drikke er trenden veldig sterk, men også innenfor klær og sko og helse og skjønnhet velger et økende antall billigere varianter.

Det viser en representativ undersøkelse* Klarna har fått utført. Hele 1 av 5 (19 %) mener også de billigere produktene er mye bedre enn de forventet. Ytterligere 55 prosent mener noe av det de har kjøpt er bedre enn forventet.

­– De økte prisene og presset mange opplever på sin privatøkonomi, kan fort få en mer varig effekt. Kjedenes egne merkevarer og rimeligere produkter prøves i en helt annen utstrekning enn tidligere. Mange er rett og slett blitt mer prisbevisste. Når så vidt mange er positive til dette - om det dreier seg om matvarer, klær eller helse og skjønnhet, kan dette få en innvirkning også fremover, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Prisstatistikk avslører: Søker langt mer på rimeligere produkter og i langt flere kategorier

Den populære prissammenligningstjenesten Prisguiden.no har nå flyttet inn på Klarna.no og i Klarnas app – som mer enn 900 000 nordmenn bruker hver måned. Prisstatistikk herfra – hentet fra mer enn 2000 forskjellige produktkategorier, bekrefter langt på vei funnene i undersøkelsen:

  • Gjennomsnittsprisen på de 500 mest besøkte produktene i årets fem første måneder har sunket med hele 24 prosent fra i fjor. Det betyr at produktene nordmenn ser mest på nå, har hatt en markant lavere pris så langt i år enn samme periode i 2022.
  • Av de 150 største produktkategoriene hos prissammenligningstjenesten, har hele 128 opplevd et økende antall produktbesøk i perioden 1. januar til 1. juni i år – sammenlignet med fjoråret.

Kraftig økning i søk etter solkrem, propan og bjørkeved

– Vi ser at de største kategoriene, som mobiltelefoner og joggesko, har noe færre sidevisninger så langt i år. Det kan skyldes at mange venter med å bytte inn i en ny modell, slik de kanskje har gjort oftere tidligere. Til gjengjeld har søkene økt til dels kraftig innenfor en rekke andre mer hverdagslige kategorier – spesielt innenfor helse og skjønnhet, men også hus og hage, sier Elvestad.

Både søk etter ansiktskremer og foundation har mer enn doblet seg så langt i år. Også søk etter solkrem og selvbruningsprodukter er opp mer enn 70 prosent fra samme periode i fjor. Søk etter laveste pris på innbytte av kompositt propanbeholder har gått opp med hele 182 prosent. Også prissammenligninger av 40 liters sekker med bjørkeved økte med 70 prosent. 

De eldste er mest skeptisk, men mest positive når de først har fått prøvd

Ifølge Klarnas undersøkelse handler stort sett alle aldersgrupper mer av de rimeligere merkevarene / kjedens egne produkter enn tidligere. Aldersgruppen som er mest skeptiske er de over 59 år. Her oppgir 43 prosent at de handler mer av dette.

– Mens de eldste er mest åpne for å handle mat og drikke fra rimeligere merker, er de langt mer skeptiske til denne type produkter innenfor de andre kategoriene. De eldre som faktisk prøver å kjøpe rimeligere eller kjedens egne merkevarer er imidlertid de som er mest positive til kvaliteten de får til en lavere pris. Hele 8 av 10 av disse sier at det meste eller noe av det de har kjøpt var bedre enn de trodde på forhånd, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Kategoriene nordmenn handler mer rimeligere merkevarer/ kjedens merkevarer i enn for 1 år siden**:

  1. Mat og drikke (86 %)
  2. Klær og sko (32 %)
  3. Helse og skjønnhet (25 %)
  4. Sport og fritid (15 %)
  5. Hus og hage (12 %)
  6. Elektronikk (10 %)
  7. Bilprodukter (8 %)
  8. Barneprodukter og smykker og accessoirer (7 %)

* Den representative undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseforetaket Dynata for Klarna i februar 2023. 1002 nordmenn over 18 år deltok i den web-baserte undersøkelsen.

** Andelen av de som oppgir de hele tiden eller ofte handler rimeligere merkevarer/ kjedens egne merkevarer enn de gjorde for ett år siden (55 %)


De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Bogart.Cosmo
Bogart.Cosmo er en familieeid bedrift med lange tradisjoner innen butikk og kleshandel i Trondheim. Historien går helt tilbake til 1905, da familien Klein åpnet sin første butikk. I 1985 etablerte Hans Klein firmaet Bogart as, og året etter åpnet han butikken med samme navn. I 2000 åpnet Hans og datteren Cecilie butikken Cosmo. I 2014 fusjonerte de to butikkene, og det 1200m2 store motehuset Bogart.Cosmo åpnet dørene i Olav Tryggvasons gate 12.

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1338

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no