Hjem | Pressemeldinger | Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest

Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest

Økningen i antall nordmenn som foretrekker å handle mest på nett er større enn i noe annet land i en stor global undersøkelse som Klarna har utført. Klart størst er økningen innenfor kategorien hus og hage, dagligvarer og smykker og accessoirer.

Forfatter: Klarna
Publisert: 03.03.23

Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest

Det viser Klarnas kvartalsvis shoppingundersøkelse for fjerde kvartal 2022. Dette er en stor undersøkelse som er foretatt blant hele 21 770 respondenter i 17 vestlige land, inklusive Norden, store deler av Vest- og Sør-Europa, USA og Australia.

Bare fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022 har andelen nordmenn som foretrekker mest netthandel fremfor fysisk handel økt med hele 27 prosent – fra 22 til 28 prosent. Tilsvarende for fysiske butikker er 32 prosent (en nedgang på 8 prosent.) De resterende har ingen sterke preferanser for den ene eller andre salgskanalen.

- Selv om nordmenn fremdeles er blant dem i undersøkelsen som handler minst jevnlig på nett, bare knappe 1 av 4 oppgir at de gjorde dette ukentlig eller oftere i fjerde kvartal i fjor, tyder denne kraftige økningen på at netthandel kan bli enda viktigere for flere fremover. Våre undersøkelser tyder på at spesielt muligheten for å finne lavere priser er viktig for at kundene velger nett. Det er nok en medvirkende årsak til at vi nå ser at interessen for netthandel er økende – noe som er verdt å merke seg for aktørene i dette markedet, sier Klarna Norge-sjef, Geir Østby.

– Kan være mye å tjene på digital satsing spesielt innenfor disse kategoriene

I den globale undersøkelsen er det mange av de samme kategoriene, dagligvarer, farmasøytiske produkter og hus og hage, som peker seg ut som de som per i dag handles i fysiske butikker, men som samtidig har hatt den kraftigste økningen i netthandelspreferansen i løpet av de siste par årene.

– Det kan tyde på spesielt butikker som opererer innenfor disse kategoriene kan ha mye å tjene på å satse på mer digitalt i tiden fremover, sier Østby.

Mens hele 78 prosent av de spurte mente at prisene var lavere på nett enn i fysisk butikk og at dette var den viktigste fordelen, oppga 77 prosent at også muligheten til å sammenligne priser var lettere på nett. Nesten like mange (76 %) mente at netthandel også sparte dem tid – i forhold til handel i fysisk butikk.

Doblet interesse for å bli varslet om prisreduksjoner

Både i Klarnas app og hos Klarnas prissammenligningstjeneste, Prisguiden.no, kan forbrukerne nå få et prisvarsel når et produkt faller i pris. Det har det ifølge Østby vært en enorm økning i interesse for å motta slike varsler så langt i 2023.

– Bare i løpet av januar i år har Prisguiden fått mer enn dobbelt så mange prisforespørsler fra prisbevisste nordmenn om å bli varslet dersom et produkt faller i pris. Det er et tydelig tegn på at mange er langt mer bevisste på pris, noe vi også så tydelige tegn på gjennom hele julehandelen. Det er til dels store besparelser på å shoppe smart og benytte seg av de mange verktøyene som etter hvert er tilgjengelig.

Enda viktigere for nettbutikker å kunne tilby mer sosial interaksjon

– Selv om flere nordmenn foretrekker netthandel, så er det fremdeles slik at det store flertallet, hele 7 av 10, synes den totale handleopplevelsen er bedre i fysisk butikk. Spesielt den sosiale kontakten og servicen trekkes frem som grunner til dette. Da blir det enda viktigere for nettbutikker også å kunne tilby dette – og ta i bruk nyere verktøy, som live shopping og personlig service via chat og video – som vårt Virtual Shopping-verktøy, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby.

Ifølge undersøkelsen har 13 prosent av nordmenn deltatt i et live-shopping-event. Det er omtrent like mange som i Sverige (14 %), men klart færre enn i USA, som topper denne oversikten. Der har 29 prosent deltatt i live-shopping. Også i Tyskland, Storbritannia og Australia har 1 av 5 deltatt i live-shopping.

Hele 3 av 4 nordmenn mener nettbutikker kontinuerlig bør investere i ny teknologi for å møte økende forbrukerforventninger til handleopplevelsen. Det flest ønsker seg er teknologier som gjør at betalingen er friksjonsfri når de netthandler (51 %), produktanbefalinger basert på deres egne preferanser (44 %), digital gjenkjenning med personlig velkomst og service i nettbutikken (35 %) og virtuelle butikker/ prøverom (33 %).

Kategoriene hvor preferansen for netthandel økte mest fra Q4 2021:
  1. Hus og hage: + 47 % (18 prosent foretrekker nett)
  2. Dagligvarer: +46 % (19 prosent foretrekker nett)
  3. Smykker og accessoirer: +40 % (20 prosent foretrekker nett)
  4. Farmasøytiske produkter: +35 % (25 prosent foretrekker nett)
  5. Skjønnhetsprodukter: + 33 % (28 prosent foretrekker nett)
  6. Klær og sko: +29 % (32 prosent foretrekker nett)
  7. Barneprodukter: + 28 % (16 prosent foretrekker nett)
  8. Bildeler og bilprodukter: + 28 % (21 prosent foretrekker nett)
  9. Sport og fritid: +24 % (27 prosent foretrekker nett)
  10. Underholdning: +20 % (42 prosent foretrekker nett)
  11. Elektronikk: +16 % (33 prosent foretrekker nett)
  12. Erotiske artikler og sexleketøy: Uendret (31 prosent foretrekker nett)

De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Fredrik & Louisa
Vi er en norskeid familiebedrift som ble grunnlagt i Oslo i 1984. Det første Fredrik & Louisa parfymeriet åpnet samme år og siden dess har vi vokst til over 50 butikker spredt over hele Norge. I alle våre fysiske butikker og i Steen & Strøm Beauty Hall arbeider over 600 fantastiske skjønnhetskonsulenter, skjønnhetseksperter, hudterapeuter og makeupartister, som alltid har kundene våre i fokus og tilbyr den beste kundeservicen i hele Norge. 

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1339

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no