Hjem | Pressemeldinger | Ferske Klarna-tall: Mer enn doblet salg av «stygge julegensere» så langt i julehandelen
Bare i løpet av de siste fem ukene har andelen solgte såkalt stygge julegensere i Norge økt med hele 152 prosent sammenlignet med den samme perioden i fjor.
Forfatter: Klarna
Publisert: 15.12.21
Det viser Klarnas salgsstatistikk fra de av de mer enn 12 000 nettbutikkene som bruker deres shopping og betalingsløsning, som selger det som også ofte kalles for «Ugly Christmas Sweaters.»
– Det er sjeldent et plagg, som selges som stygt, har slått så bra an i Norge som «stygge julegensere». Det har blitt en stor trend som bare vokser seg større for hvert år. Den økte populariteten skyldes nok «stygg julegenser-dagen» som flere har på jobben, men også at mange, kanskje spesielt nå om dagen, ønsker å få en god julefølelse av å ta på seg julegenseren, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Førstkommende fredag er det National Ugly Christmas Sweater Day, den uoffisielle, internasjonale dagen hvor mange tar på seg en stygg julegenser.
Ifølge Klarnas shoppingindeks* viser utviklingen at andelen julegensere som selges bare har økt for hver uke. De siste 2 ukene er denne hele 230 % høyere enn den var på samme tidspunkt i fjor.
Ifølge en global undersøkelse Klarna har utført i hele 18 land, inkludert Norden, USA, Australia og store deler av Vest- og Sør-Europa, oppgir 42 prosent av nordmenn at de liker de stygge julegenserne. Det er flere kvinner og yngre under 40 år som liker juletrendplagget.
USA og Storbritannia er de landene hvor flest liker det, mens Tyskland og Italia er minst begeistret.
Julegenseren, som først ble introdusert på 50-tallet og da ble kalt «jingle bell sweaters» i handelen, ble først virkelig populært utover 80-tallet da de stadig oftere dukket opp på TV og i filmer.
– De siste tre årene har vi sette en økning i etterspørselen i hele Norden etter julegensere. Nå selger vi ikke bare «stygge» julegensere, men også mange «pene» julegensere. Vi ser også at julegensere med innebygd LED-belysning har blitt veldig populært, sier director for fun i det svenskeide selskapet PartyKing, Joel Svensson. De driver nettbutikker i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.
I Norge har deres bestselger i år vært en rød julegenser med reinsdyrmotiv, LED-belysning og påskriften «Make it Rein».
* Klarnas shoppingindeks er basert på netthandelskjøp gjort gjennom deres betalingsløsning i Norge. Det viser hvor stor andel «Ugly Christmas Sweaters» har av det totale salget av alle klesplagg i perioden 8. november til 8. desember 2021, sammenlignet med samme periode i 2020.
Antall nettbutikker: 2152
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2025
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?