Hjem | Artikler | Hvordan øke kundetilfredshet gjennom visuell estetikk

Hvordan øke kundetilfredshet gjennom visuell estetikk

Det blir stadig tøffere konkurranse om kundene på nett, noe som har gjort at tradisjonell markedsføring etterhvert har blitt mindre lukrativ. Mange bedrifter har derfor tatt i bruk andre verktøy for å gi en bedre kundeopplevelse, og dermed øke kundetilfredsheten sin. Her har blant annet økt bruk av visuell estetikk vært noe som stadig gir bedre avkastning. Kundene har for lengst blitt vant til at varer sendes helt hjem, leveres raskt og er best på pris.

Forfatter: Redaktør
Publisert: 19.09.23

Da er det andre ting som må til for å skille seg fra konkurrentene. Dette gjelder ikke bare for netthandel, men også andre industrier der kampen om kundene er tøff. Et godt eksempel på dette er kasinospill på nett. Det dukker stadig opp nye aktører, men det er fortsatt de etablerte som comeon.com som favoriseres av spillerne. Hvorfor det? - Jo, fordi spillerne ikke bare får tilgang til de samme spillene, men de gjør det på en langt mer behagelig plattform. Vi skal derfor ta en titt på hva du bør tenke på og hvordan du selv kan øke kundetilfredshet på nettsiden din. 

Farger som et virkemiddel

I dag er det mange som tar utgangspunkt i at en nettside skal være så nøytral som mulig. Man skal helst ikke fornærme noen eller lage noe som skiller seg fra resten. Dette er nok en av de største feilgrepene moderne designere begår. Farger har nemlig en enorm påvirkningskraft til å vekke både følelser og oppfatninger ved første øyekast. Gode eksempler på dette er blått som symboliserer tillit, rødt for spenning og grønt som fremkaller ro. 

Det vil derfor være fordelaktig at man velger en fargepalett som står i stil med de følelsene man ønsker å få frem hos kundene sine. Har du en nettbutikk for trening og sport - kan det være lurt med litt sterkere farger for å trekke frem spenningen. Har du derimot en nettbutikk som selger garn eller husartikler, bør man nok roe ned fargene til noe litt roligere. 

Layout er helt essensielt

Har du noen gang kommet inn på en nettside der layouten rett og slett ikke gir mening? Det er ofte noe av det mest irriterende som finnes. Mange vil nok bare klikke seg rundt et par forsøk, for deretter å finne en nettside som er lettere å bruke. Derfor er det viktig at man tenker gjennom hele ferden til kundene på nettstedet. Hvordan kan de mest mulig sømløst flyte mellom seksjonene fra A til Å og deretter oppnå det vi ønsker?

Noen gode tips her kan være å bruke Z- eller F-mønsteret for å se hvordan atferden påvirkes. Videre bør man ta seg tid til å legge inn “white space”, altså tomrom på nettsiden. Pass på at ikke innholdet blir for tett, men at leseren rett og slett får tid til å puste mellom seksjonene. Særlig rundt CTA-knapper som “kjøp nå”, "abonnement" og andre konverteringer er det lurt med litt ekstra tomrom. Da kan man målrettet lede oppmerksomheten til disse knappene. 

Typografi på nettsiden din

De fleste av oss tenker nok ikke over hvilken font eller typografi som brukes på en nettside, men det har faktisk en betydning. Eller rettere sagt - om du bruker feil typografi, vil det ha en betydning. Korrekt typografi kan øke lesbarheten, gjøre det mindre slitsomt for øyne og fremkalle riktig stemning hos leseren. Det viktigste her er uten tvil at man ikke blander ulike fonter for mye. Sørg for at det gjennomgående er én font som sikrer det budskapet man ønsker å fremme.

Om du ikke vet hvor du skal starte, så er serif ofte en tradisjonell font, mens sans-serif er mer moderne og estetisk. Her er det absolutt rom for å leke seg litt frem, men sørg for å ikke overdrive bruken av ulike fonter på nettsiden din. 

Bruk visuelle medier

Sist, men ikke minst er bilder, videoer og interaktive elementer viktig. Vi mennesker ønsker den letteste veien frem og da er visuelle medier ofte løsningen. Selv om de mest ivrige ofte kan lese en vegg med tekst, så vil de fleste foretrekke en informasjonsgrafikk eller bilder. Ofte kan en kombinasjon av begge deler være løsningen for å gi en visuelt behagelig nettside og ikke minst et balansert utvalg av informasjon. 

Oppsummering

Det er liten tvil om at konkurransen i markedet blir stadig tøffere og mange må derfor ta grep på nettsidene sine. Her har visuelle grep vist seg å ha en utmerket avkastning. Ved å gi kundene en behagelig opplevelse kan man skille seg fra konkurrentene og bygge lojale kunder over tid.

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Mall of Norway
Mall of Norway er en Norsk butikk med mere end 28 års erfaring og tilbyr tradisjonelle og moderne kvalitetsplagg med hovedfokus på norsk friluftsliv, ullplagg og tilbehør.

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1339

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no