Noen av de viktigste trendene i utviklingen av netthandel de siste 10 årene inkluderer:
-
Mobil handel: Økningen i bruk av mobile enheter har ført til en stor økning i mobil handel. I dag foretar de fleste forbrukere kjøp via mobilen.
-
Markedsplasser: Online markedsplasser som Amazon, eBay og Alibaba har blitt stadig mer populære og dominante i netthandelsmarkedet.
-
Personalisering: Netthandelsbedrifter bruker nå stadig mer avansert teknologi for å kunne tilpasse tilbudet og markedsføringen til hver enkelt kunde.
-
Bærekraft: Økende fokus på bærekraftighet har ført til at stadig flere forbrukere ønsker å handle hos bedrifter som tar miljøansvar.
-
Økt konkurranse: Som nevnt tidligere har antallet nettbutikker og markedsplasser eksplodert, noe som har ført til en økt konkurranse om kundene.
-
Digitalisering av fysiske butikker: Fysiske butikker har måttet tilpasse seg den økende netthandel-konkurransen ved å digitalisere sine butikker og tilby online shopping.
-
Samme-dag levering: Flere netthandelsbedrifter tilbyr nå samme-dag levering for å kunne konkurrere om kundene og tilfredsstille deres behov for rask levering.
-
Økt fokus på kundeservice: Netthandelsbedrifter har blitt mer oppmerksomme på betydningen av god kundeservice, og investerer i teknologi og opplæring for å kunne tilby bedre og mer personlig kundeservice.
- Sosiale medier: Sosiale medier har blitt stadig viktigere som en kanal for markedsføring og salg. Plattformer som Instagram og Facebook har integrert shoppingfunksjonalitet direkte i appene sine.