Hjem | Pressemeldinger | Nå kan nordmenn betale med Klarnas app i fysiske butikker
Nå kan nordmenn betale med Klarnas app i fysiske butikker
Nå kan nordmenn enkelt betale for sine kjøp i fysisk butikk med Klarna-appen på mobilen sin, og selv velge om de vil betale med en gang, betale senere eller dele opp kjøpet sitt. Den nye tjenesten blir nå tilgjengelig i deltakende butikker over hele Norge, og vil inkludere ledende merkevarer som XXL, Lindex og Hi Fi Klubben.
Forfatter: Klarna
Publisert: 03.11.22
Betalingstilbudet, som også lanseres i Sverige, Finland og Tyskland, gjør at nordmenn nå kan få det like fleksibelt, enkelt og ha den samme kontrollen når de handler i en fysisk butikk, som svært mange allerede har når de bruker Klarna til netthandel. Klarna er en ledende global betalings- og shoppingtjeneste. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres betalingsløsninger.
– Uansett om du handler på nett eller i fysisk butikk er Klarnas mål at kundene får den beste handleopplevelsen. Etter at vi nylig introduserte lojalitetskort i appen vår, går vi nå enda mer inn i fysiske butikker - ved også å gjøre det mulig for app-brukere å nyte godt av fleksible valg og ha kontroll når de bruker Klarna i sin fysiske favorittbutikk. Dette hjelper forbrukerne med å spare tid og penger, og styrker Klarnas rolle som en vekstmotor for våre butikkpartnere – akkurat i tide til den hektiske julehandelsperioden, sier Head of In-Store hos Klarna, Björn Goss.
Selv om mange nordmenn foretrekker netthandel, fordi de får et bedre produkttilbud (72 % mener dette), finner lavere priser (74 %) og har flere betalingsalternativer enn i fysisk butikk (76 %), oppgir likevel mer enn 2 av 3 nordmenn at de vil bruke størstedelen av pengene sine i fysisk butikk ett år frem i tid. Spesielt den sosiale interaksjonen og kundeservicen blir trukket frem som de viktigste grunnene til dette (henholdsvis 84 % og 81 % oppgir dette.)
Stadig flere nordmenn foretrekker mobilbetaling i fysisk butikk
For at butikkene skal kunne tilby en sømløs omnikanal-opplevelse som engasjerer forbrukerne like mye i fysiske butikker og på nett, er fleksible mobile betalingsløsninger svært viktig. Bare i dag oppgir hele 1 av 4 nordmenn at de foretrekker å betale med mobilen sin i fysisk butikk. Det er en kraftig økning fra samme tid i fjor, hvor 1 av 5 oppga at de foretrakk dette.
Med den nye tjenesten i Klarnas app kan du selv se hvilke fysiske butikker du kan handle med appen i. Forbrukerne skanner eller viser en QR-kode i kassen – og velger så deres foretrukne betalingsmetode og bekrefter kjøpet, raskt og enkelt.
Avhengig av integrasjonen den fysiske butikken har, kan forbrukeren velge mellom å betale alt med engang, betale senere med 30 dagers rente- og gebyrfri betalingsutsettelse, eller finansiere kjøpet og betale i månedlige avdrag. Nedbetalingsplanen blir tydelig vist i Klarna-appen, og du får påminnelser underveis, slik at du alltid betaler i tide og har full kontroll på din økonomi.
Får Klarnas kjøperbeskyttelse – også i fysisk butikk
Kjøp i butikk med Klarnas app kommer også med en rekke andre av Klarnas andre fordeler – som blant annet at du er sikret av Klarnas kjøperbeskyttelse, du får leveringssporing og kjøpets CO2e-fotavtrykk.
– Våre nettbutikker er en nøkkelkanal for videre vekst, og Klarnas smoothe betalingsalternativer har vært veldig effektive i å gjøre våre kunder trygge gjennom kjøpsprosessen. For vår sportsgale kundebase er imidlertid vår fantastiske service og hjelpen de kan få av våre eksperter i de fysiske butikkene, fremdeles viktig. Derfor er vi veldig fornøyd med å nå kunne tilby muligheten til å bruke Klarnas betalingsløsninger også her, sier Head of Services and Sustainability i XXL, Are Knutsen.
Vil bli ytterligere optimalisert med nye smarte verktøy snart
Den nye handleopplevelsen vil snart bli ytterligere optimalisert med smarte verktøy for å skape en ekte omnikanal-handleopplevelse. Disse inkluderer interaktive kart som viser forbrukeren hvor de finner partner-butikker i nærheten, og en strekkodeskanner som gjør det mulig for forbrukere å lagre produkter til senere i deres egen samling i Klarna-appen, eller bestille et produkt i en spesiell farge eller størrelse som er utsolgt i butikk.
Dette er verktøy som ikke bare hjelper forbrukerne når de skal handle, men det bidrar også til at butikkeiere kan tilby nye og mer engasjerende måter å drive trafikk til deres butikker på, forbedre konverteringsraten og bedre forstå kundenes behov – både på nett og i fysisk butikk.
De beste nettbutikkene