Ifølge fersk statistikk fra betalings- og shoppingløsningen Klarna økte salget av erotiske artikler og sex-leketøy på nett med hele 29 prosent fra januar til forrige uke, den siste uken før Valentines-dagen, mandag denne uken.
– Det er en enda kraftigere økning enn vi så i samme periode i fjor og kan tyde på at et økende antall nordmenn fant en gave til sin kjære i denne kategorien. Våre salgstall viser så langt at favorittene de siste ukene frem mot Valentines i år var vannbasert glidemiddel, tabletter som skal gi bedre potens og klitorisvibratorer, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Handler mest i Vestfold og Telemark og minst i Oslo
Deres statistikk for hele 2021, viser også at det per innbygger blir netthandlet mest erotiske artikler og sex-leketøy i Vestfold og Telemark. Her brukte hver innbygger i snitt 32 prosent mer i kategorien enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger de to nordligste fylkene, Nordland og Troms og Finnmark. Oslo er det fylket hvor det blir handlet klart minst i kategorien per innbygger (19 % mindre enn landsgjennomsnittet.)
– Det er en kjensgjerning at det i Oslo er langt flere muligheter til å kunne gå i en fysisk butikk å handle denne type produkter enn det er mange andre steder i landet.Samtidig kan forskjellene vi ser på landsbasis også skyldes at flere velger å handle på nett fordi det oppfattes som mer diskret enn å gå inn i en fysisk butikk, sier Elvestad.
Norske menn og single med barn handler oftest sex-leketøy og erotiske artiker
Ifølge en global representativ undersøkelse** Klarna har foretatt blant mer enn 18 000 respondenter, er nordmenn ikke blant de ivrigste til å handle sex-leketøy og andre erotiske produkter:
Mens 15 prosent av nordmenn oppgir at de handler erotiske produkter eller sex-leketøy månedlig, oppgir nesten dobbelt så mange amerikanere at de gjør dette (29 %). Blant svenskene oppgir også flere denne type regelmessig handling (17 %).
Blant kundene er det flest i aldersgruppen 18-24 år og 25-40 år. Menn handler også oftere månedlig innenfor kategorien (18 % menn mot 11 % kvinner.) Par og single nordmenn med barn handler også mer erotiske artiker og sex-leketøy enn de som ikke har barn.