Klarnas halvårsresultat 2023: Knuser lønnsomhetsmål og fortsetter å vokse raskere enn netthandelen

– Jeg er svært stolt over at vi er tilbake med svarte tall, med en lønnsom måned i andre kvartal 2023, langt foran målet vi har satt oss for senere i år. Dagens resultater tilbakeviser også feiloppfatninger rundt Klarnas forretningsmodell, og viser at denne er tilpasningsdyktig og bærekraftig, og hjelper vår sunne kundebase med å ta gode økonomiske valg. Noen hevdet at Klarna ville få det vanskelig i det tøffe makroøkonomiske klimaet med høye renter, men etter å ha ledet selskapet gjennom finanskrisen i 2008, visste jeg at vi hadde en sterk og motstandskraftig forretningsmodell for å greie dette. Til tross for usikre tider har vi gjort akkurat det vi planla å gjøre, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

Les hele Klarnas halvårsrapport for 2023 her

Tilbake til månedlig lønnsomhet lenge før det uttalte målet

Klarna har flere ganger vist at ideen om å tilby kundevennlige, kortsiktige butikkfinansierte kreditter til ansvarlige forbrukere, fungerer. Utviklingen i kredittap er forbedret med -41 % YoY sammenlignet med samme kvartal i fjor, noe som tar den globale kredittapsraten til 0,39 % for første halvår. Samtidig har inntektene økt og det totale salgsvolumet (GMV) økt, med +14 % i 2. kvartal 2023, sammenlignet med samme periode i fjor. Den globale netthandelen hadde i samme periode en flat utvikling, på 0 %. *

Inntektene økte også med 17 % YoY, til 5,5 milliarder SEK i 2. kvartal 2023. Inntektene fra butikkene økte i samme periode med 23 %, ettersom Klarna ønsket flere nye butikkpartnere velkommen. Blant de siste er Airbnb, Selfridges, Juventus, AC Milan, Boden, Deichmann og Uniqlo.

Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten fortsetter å se fremgang i de markedene de har etablert seg i. Samtidig har fokuset på det amerikanske markedet de siste årene fortsatt å gi resultater. 2. kvartal i 2023 markerte det tredje kvartalet på rad med bruttofortjeneste i USA, ett av verdens største forbrukermarkeder. Dette er delvis et resultat av Klarnas nye partnerskap med Airbnb, som også vil bli utvidet fra USA til europeiske markeder i løpet av de neste ukene.

Akselerert kundeverdi med AI

Som den første AI-drevne banken i Europa øker Klarna sin innsats for å forandre bankbransjen – ved å sette kunden, ikke banken, i sentrum. En rekke initiativer – fra analyse til marketing og kundekontakt – har allerede hatt en synlig effekt for butikker og kundeopplevelsen til Klarnas 150 millioner globale kunder. En nylig lansert løsning på kundeservice har gjort det mer effektivt for kundene å løse uenigheter med butikker. Bare dette har spart kundene for nærmere 60 000 timer i tid i året. AI-forbedringer har også bidratt til ytterligere store kostnadsbesparelser. De totale driftskostnadene før kredittap er ned -24 % YoY.

Spennende produktlanseringer øker også kundetilfredsheten og lojalitet. Den nye AI-drevne søkefunksjonen og “Spør Klarna” personlig shoppingassistent, som ennå ikke er lansert i Norge, kan nå levere resultater blant mer enn 10 millioner produkter.

* Digital Commerce Growth,Salesforce Shopping Index

Tilfeldig valgt nettbutikk

Full Mundur

Er du på jakt etter en god nettbutikk? Velg Full Mundur. Her har du en unik nettbutikk for jakt og fritid, der du får det meste av det beste innenfor klær og utstyr til jakt og fiske. Nettbutikken er satt opp av noen av de aller beste innenfor webdesign i Norge, og har både produktomtaler og handlekurv for dem som vil handle. Her finner du produktinfo og teknisk data for dem som nerder på detaljene. Drømmer du deg bort til fjell og vidde, så ta turen innom Full Mudur først. Da blir veien til paradiset enda kortere. Full Mundur har delbetalings-muligheter og gode betingelser for handel og retur. Med priser inkludert moms vil pakken allerede være på vei fra et sted i landet.

Antall nettbutikker

Vi har totalt 2076 nettbutikker i oversikten.