Klarna med sterk vekst i Europa

Siden 2020 er Klarna lansert i hele 11 europeiske land. Sist ut var Romania og Tsjekkia. Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten har så langt samlet mer enn 100 millioner europeiske forbrukere og har partnerskap med mer enn 470 000 butikker.

– Det er fantastisk å se denne stabile og fenomenale veksten over hele Europa med en GMV-vekst for hele regionen på 14 prosent. Samtidig som mindre aktører justerer ned sin aktivitet eller velger å forlate regionen, så satser vi enda mer og styrker vår posisjon i Europa, som vi gjør i USA, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

Gross Merchandise Value (GMV) er et mål på verdien av alle varer og tjenester som selges gjennom Klarna.

I Norge har også antall butikker som bruker Klarna økt fra rundt 13 000 i fjor til 14 000 i år, en vekst på nærmere åtte prosent. Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.

3 av 4 bruker Klarna minst en gang i måneden

Ifølge en ny undersøkelse bruker tre av fire europeiske Klarna-kunder (74 %) Klarna minst en gang i måneden. Den viktigste grunnen er nettopp tilliten til Klarna. Deretter at det er en enkel måte å betale på. Samtidig som mindre BNPL-aktører forlater markedet på grunn av mer utfordrende økonomiske tider, vil Klarna fortsette å investere og vokse ved å etablere et forhold til nye kunder ved å bygge tillit og lojalitet.

1 av 3 europeiske kjøp er direktebetaling

Selv om Klarna har vært mest kjent for sitt «Betal Senere»- produkt, er Klarnas «Betal Nå»-løsning -hvor du betaler for kjøpet direkte med bankkort eller fra bankkonto – nå også tilgjengelig i alle deres europeiske markeder. En tredjedel av alle transaksjoner gjennom Klarna skjer nå med denne direktebetalingsløsningen. Det betyr at forbrukerne får mulighet til enten å betale med en gang eller senere (rentefritt) når de velger Klarna i kassen. Butikkene kan på sin side få fordelen av å tilby sine kunder en sømløs kjøpsopplevelse, og la kunden selv velge løsningen som best passer for dem.

Leder an i overgangen fra søkebaserte til anbefalte kjøp

Klarna er en drivkraft i skiftet fra søkebaserte kjøp til kjøp basert på anbefalinger. I den nye Klarna-appen skal  AI-genererte produktanbefalinger hjelpe forbrukerne å finne og handle det som er mest relevant for dem. Feeden, som ennå ikke er lansert i Norge, oppdateres i sanntid med en rekke produkter og tilbud. Anbefalingene blir stadig mer skreddersydde ettersom den lærer seg mer om brukerens preferanser. Dette kommer i tillegg til Klarnas samarbeid med OpenAI for å gi bedre og mer personlige shoppingråd og inspirasjon til brukere av ChatGPT.

En vekstmotor for Klarnas butikkpartnere

Klarnas mange markedsføringsløsninger skal gi vekst, konverteringer og skape lojalitet til Klarnas butikkpartnere. Løsningene har så langt i år levert mer enn 280 millioner klikk fra europeiske Klarna-brukere til deres butikkpartnere. Dette har skjedd gjennom markedsføring i Klarnas app, engasjerende CRM-kampanjer og lignende.

Klarna har også en rekke andre vekstverktøy for butikker, inkludert Klarnas creator platform hvor innholdsskapere kan møte butikker og sammen skalere og optimalisere kampanjer. En innovativ omnikanal-opplevelse hjelper også fysiske butikker med overgangen til netthandel. 

https://www.salesforce.com/uk/blog/2023/07/uk-Q2-shopping-index-results-blog 

** Undersøkelse utført blant 10 000 Klarna-kunder mellom 18 og 77 år i Europa i juli 2023.

Tilfeldig valgt nettbutikk

Astro Gaming

Astro Gaming tilbyr produkter av høy kvalitet for å gjøre spillopplevelsen din enda bedre! Les vår omtale av Astro Gaming her!

Antall nettbutikker

Vi har totalt 2076 nettbutikker i oversikten.