Klarna med ny satsing for 18-25 åringer

Fra og med i dag får alle kunder mellom 18 og 25 år som bruker et av Klarnas kredittalternativer for første gang, automatisk en film – enten på e-post eller i Klarnas app. Filmen beskriver på en enkel måte, hvordan kjøp på kreditt fungerer, hvorfor det er viktige ikke å handle for mer enn en har råd til, og hvilke langsiktige konsekvenser utbetalt gjeld kan få.

– Selv om 18-25 åringer bare utgjør 13 prosent av Klarnas kunder i Norge og både andelen som får purregebyr og inkasso har blitt redusert kraftig over flere år, er det spesielt viktig at denne aldersgruppen bedre blir satt i stand til å gjøre smartere og mer bevisste økonomiske valg. Det håper vi å bidra med ved å gi dem enda bedre informasjon om kreditt, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.

Halvering av purregebyrandel for 18-25 åringer etter flere produktforbedringer

I fjor høst fjernet Klarna en rekke unødvendige gebyrer, økte antall betalingspåminnelser og betalingsfristen sin for fakturakjøp. Målet med forbedringene er å sette en ny og mer bærekraftig og forbrukervennlig standard i kredittbransjen. Det har trolig medvirket sterkt til at andelen norske 18-25 åringer som mottok et purregebyr etter et fakturakjøp, gikk ned til 6,89 prosent i fjerde kvartal i 2021. Det er en halvering sammenlignet med samme periode i 2019. Inkassoandelen på denne type kjøp i aldersgruppen har også gått kraftig ned, og var i fjerde kvartal 2021 på 1,03 prosent.

God kontroll på egen økonomi, lavere kunnskap om kreditt og lån

I en stor nordisk undersøkelse blant 18-25 åringer om deres forhold til personlig økonomi, sparing og kreditt, som Ungdomsbarometern har utført på oppdrag fra Klarna, fremgår det at hele 77 % av nordiske unge voksne synes de har god kontroll på egen privatøkonomi. 3 av 4 sparer også regelmessig.

Samtidig er 1 av 3 usikre på hva som skjer om de betaler en faktura etter forfall. 45 prosent er heller ikke sikre på hvordan de regner den totale kostnaden ved å ta opp lån eller kjøpe på delbetaling.

– For mange unge er shopping blant de første møtene de får i livet med en faktura eller en annen type kreditt. Som en ledende aktør på netthandel vil vi gå foran med et godt eksempel, og bli enda tydeligere i vår kommunikasjon, spesielt mot denne aldersgruppen. Velger de for eksempel å handle med faktura for å få produktet før de betaler for det, skal vi være tydelige på hva det innebærer og hva man som kunde bør huske på, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.

Egen nettside i Norge for innsikt og mer åpenhet rundt kreditt

På nettsiden Wikipink vil Klarna i Norge fortsette å oppdatere med ny betalingsstatistikk, for både 18-25 åringer og de øvrige aldersgruppene. Målet med nettsiden er å bidra med informasjon til en mer åpen og faktabasert diskusjon om forbrukslån og kreditt, og sette en ny og mer forbrukervennlig standard i kredittbransjen.

Tilfeldig valgt nettbutikk

Hommocking

Denne nettbutikken er et flott sted for alle som ønsker en trygg og enkel handleopplevelse på nett. Med et variert utvalg av produkter kan du finne noe for enhver smak og behov.

Antall nettbutikker

Vi har totalt 2076 nettbutikker i oversikten.