Møre og Romsdal er fylket hvor netthandelen har økt mest i årets første tre måneder, sammenlignet med samme periode i 2021.
Det viser salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker fra januar til og med mars i 2022. Klarna er en ledende betalings- og shoppingtjeneste som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt.
– Gjennom store deler av pandemiperioden har Oslo vært blant fylkene hvor det har blitt netthandlet mest i Norge. Det virker som dette handlemønsteret fortsetter, også etter at muligheten for å handle i fysiske butikker er tilbake til normalen. Samtidig er det interessant å merke seg at veksten fra i fjor nå er sterkest i Møre og Romsdal og de nordligste fylkene, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Her er noen av hovedfunnene fra netthandelen i første kvartal i 2022:
– Innbyggerne i Oslo netthandlet 11 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjennom Klarna i årets første tre måneder. Deretter følger Troms og Finnmark (6 % over gjennomsnittet). Minst netthandlet innbyggerne i Agder. De handlet hele 16 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i løpet av årets tre første måneder. Deretter følger Rogaland (12 % under gjennomsnittet.)
– Bykle i Agder er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i 1. kvartal 2022. Der netthandlet de 60 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Tydal i Trøndelag (54 % over gjennomsnittet) og Valle i Agder (52 % over gjennomsnittet.)
– Fylkene hvor netthandelen økte mest, sammenlignet med samme kvartal i 2021, var Møre og Romsdal (10 % over landsgjennomsnittet), Troms og Finnmark (7 % over gjennomsnittet) og Nordland, Trøndelag (5 % over gjennomsnittet). Lavest var veksten i Oslo (22 prosent under landsgjennomsnittet) og Viken (12 prosent under gjennomsnitt.)
Økt interesse for netthandel – spesielt innenfor daglig- og apotekvarer
Klarnas Shopping Pulse, som er en kvartalsundersøkelse av handlevaner og preferanser i hele 11 av de største vestlige landene, inkludert Norge, viser at selv om andelen nordmenn som foretrekker netthandel fremfor handel i fysisk butikk har økt siden 4. kvartal 2021, er vi fremdeles blant landene hvor flest handler i fysisk butikk:
Bare i Østerrike og Australia foretrekker de i mindre grad nettbutikker fremfor fysiske butikker enn i Norge. Preferansen for netthandel er størst i Sverige og Storbritannia>.
Mens i gjennomsnitt 32 prosent av de spurte i alle de vestlige markedene oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett i løpet av en uke, er det tilsvarende antallet i Norge helt nede på 23 prosent. Det er sammen med Finland den laveste andelen av alle landene.
– Mens klær og sko, underholdning og skjønnhetsprodukter er de kategoriene som oftest blir netthandlet på nett av nordmenn, handler fremdeles et stort flertall mat- og apotekvarer i fysisk butikk. Samtidig er begge disse kategoriene blant dem hvor preferansen for netthandel øker sterkest så langt i år, ikke bare i Norge, men også i en rekke andre land, sier markedsdirektør Thomas Elvestad.