Hjem | Pressemeldinger | Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk

Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk

I dag lanserte Klarna influenser-plattformen, Creator Platform, som gjør det enkelt for butikker å finne influensere som matcher deres målgrupper og produkter. Løsningen som nå lanseres i hele 45 land skal gi både influenser og butikk full realtidsoversikt over resultater og effekten av samarbeidet.

Forfatter: Klarna
Publisert: 29.11.22

Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk

Med Klarna Creator Platform kan butikkene lettere skape engasjement i deres målgrupper og få mer ut av sine influensersamarbeid. Influensere på sin side får muligheten til å gi mer relevante produktanbefalinger til sine følgere og få bedre fortjeneste.

I gjennomsnitt har merkevarer som bruker denne plattformen tredoblet sitt salg etter influensersamarbeid. De har også rapportert at de bruker 80 prosent mindre tid på å administrere denne type samarbeid. Creator Platform er bygd og utviklet på APPRL som Klarna kjøpte i 2021.

– Med denne plattformen får influenserne mer tid til å skape kvalitetsinnhold i stedet for å bruke tid på administrasjon. De får også tilgang til partnerskap, kampanjer og aktiviteter med noen av verdens mest kjente merkevarer. Dette kan gi dem bedre fortjeneste. For butikkene blir det lettere å identifisere riktige influenserne, og hvilke kanaler som gir best resultater, sier grunnlegger av APPRL og Head of Social Shopping i Klarna, Martin Landen.

Avgjørende viktig kanal for Klarnas 450 000 globale butikkpartnere

Per i dag utgjør influensermarketing-økonomien rundt 16 milliarder dollar globalt. Med lanseringen av Creator Platform åpner Klarna opp en ny og helt avgjørende kanal for sine mer enn 450 000 globale butikkpartnere. Klarna utvider også med dette ytterligere sin marketing-satsing, som allerede gir 600 millioner «leads» hvert år til deres butikkpartnere over hele verden.

Bare i Norge har 28 prosent av de som har handlet direkte fra sosiale medier, handlet via influensernes egne profiler. Blant Generasjon Z-shopperne (18-25 år) er denne andelen på hele 49 prosent.

Samtidig opplever influensere at det kan være en utfordring å drive en virksomhet samtidig som de skal skape unikt innhold. Flere butikker rapporterer også om vanskeligheter med å finne den riktige influenseren for sine målgrupper, og utfordringer med å måle effekten innholdet faktisk gir. Klarna Creator Platform løser dette ved å koble sammen butikk og influenser direkte. Den strømlinjeformer alle trinnene i prosessen - fra den første kontakten, til å følge salget, analysere effekten og administrere fakturering.

Enklere for både butikk og influensere

I stedet for å signere individuelle kontrakter for hvert nytt partnerskap, kan influensere nå, gjennom Klarna, få direkte tilgang til verdensledende merkevarer og selv velge mellom tusenvis av produkter de kan anbefale til sine følgere.

Butikkene kan søke blant mer enn 500 000 influensere globalt og følge deres prestasjoner i realtid, mens samarbeidet pågår – både når det gjelder trafikk, salg og konverteringsrater. Dette gjør at de kan øke sine aktiviteter og bruke datainnsikt til å reinvestere for å få maksimalt ut av samarbeid.

Enklere enn noensinne å gjøre om reach til inntekt

– Med det sømløse og enkle brukergrensesnittet er Klarna Creator Platform noe alle influensere bør ha, uavhengig av om de akkurat har startet eller har mange følgere. Med muligheten til å velge blant tusenvis av produkter som jeg kan anbefale med ett klikk, er det enklere enn noensinne å gjøre reach om til inntekt. Realtidsinnsikten gjør det også enkelt å finne ut hva følgerne liker, noe som hjelper meg med å lage bedre og mer relevant innhold, sier influenser og Fashion Director i Klarna, Emilia de Poret.

Slik virker influenserplattformen:

  • Når butikkeieren har koblet sin nettbutikk til Klarna, velger de selv hvilke produkter de ønsker å promotere og setter sitt foretrukne nivå for kommisjon til influenseren.
  • Med et par tastetrykk kan godkjente influensere enkelt generere affilierte lenker som de kan legge til sitt innhold på sosiale medier, og raskt starte sin inntjening.
  • For finne den riktige influenseren, kan de filtrere søk i Klarnas globale influenserdatabase. Nettbutikkene kan også se influensernes forskjellige nøkkeltall som reach, konvertingsrate, mer om følgere og produkter som har prestert best hos dem.
  • Plattformen har også en funksjon for direktemeldinger hvor influenser og butikk kan chatte sammen.
  • Med Klarnas dashboard kan nettbutikken i realtid følge hvilke influensere og produkter som driver trafikken til hjemmesiden. Det gjør det også mulig å raskt flytte budsjett til influensere som presterer best for å maksimere ROI.
  • Influensernes dashboard viser hvilke produkter og merkevarer som går best. Dette hjelper dem med å finne ut hva som virker best ute blant publikummet.
  • Fakturering blir automatisk håndtert av Creator Platform. Influenserne mottar alle sine betalinger i en enkel månedlig utbetaling. Klarna håndterer administrasjon, skatt og lignende.

De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

One.com
One.com eller B-One som det het fra oppstarten i 2002 er et eventyr. Startet opp av skandinavisk enasjement for internett, var de for mange en bedrift som ville gå konkurs. Men slik ble det ikke og i dag er one.com er en av nettverkstjenestene som velges først når nye bedrifter skal lage nettbutikk.

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1339

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no