Hjem | Artikler | Hvordan kan lokale butikker konkurrere med nettbutikker?
Handelsbransjen har endret seg stort de siste 10 årene, blant annet på grunn av internett. Det var mye som skjedde da, med tanke på utviklingen av smartmobiler og raskere nett. De siste årene har det ikke vært noe tvil om at måten vi handler på har blitt bli totalt forandret, med e-handel og nettbutikker som poppet opp. Nettbutikker har så mange fordeler som verken du eller jeg kan la være å tenke på.
Forfatter: Redaktør
Publisert: 09.12.21
På den andre siden av bordet finner vi de lokale butikkene. Vil de gå dunken, eller fins det måter også de kan overleve i et marked som er stadig mer påvirket av trender og nyskapning? Lokale butikker kan bli ledende aktører i markedet, fordi det fins sterke virkemidler de kan bruke. På den måten kan de senke driftskostnadene og øke fortjenesten. Her skal vi se på noen av dem.
Visuelle inntrykk er noe av det som selger aller best. Man må legge lidenskap i å skape flotte bilder og informative videoer. Og målgruppen må skjønne hva de ser og ønske å få tak i varene. Men med flotte visuelle bilder kan til og med dem som ikke visste de trengte produktet fatte interesse.
En av de sterkeste virkemidlene er å bruke sosiale media. Vi har alle en konto på Facebook og Instagram, men det fins dusinvis av andre. Bruker man de sosiale mediene riktig, kan man gjøre store framskritt dersom man har en lokal butikk som går dårlig.
Et tips er å bruke Facebook tallrike muligheter. Det kan være snakk om gratis annonsering eller betalt. Det kommer helt an på hvem som er målgruppen man er ute etter å nå. Er det en nisje butikk, kan man gjøre disse tingene:
Man kommer aldri bort fra at gode omtaler selger. Lokale butikker som lenge har hatt en stor kundekrets, vil ha mange fornøyde kunder. Man kan få henvisninger fra andre ved at de deler informasjon på nett eller i det virkelige samfunnet. Ofte bør det ligge et insentiv bak slik at personen føler de får noe igjen for henvisninger.
Lenkebygging er en teknisk term på internetts faglige miljø. Selv om det høres komplisert ut, så kan alle lære å bruke det. Det fungerer litt som omtaler og henvisninger, men er også noe mer teknisk. Nettbutikker bruker det hele tiden for å trekke til seg kunder. For det første handler det om informative artikler på de sosiale mediene eller i en blogg. Det er neste punkt.
En lokal butikk som skal klare seg i dag, må forsøke å etablere seg på internett. Man trenger kanskje ikke å tro at man plutselig skal få kunder fra Singapore, men det skjer jo faktisk at helt vanlige personer blir oppdaget på andre siden av kloden. En hjemmeside bør være satt opp perfekt for å nå ut til kunder. Man kan bruke en webdesigner for å få det til.
Mange lokale butikker og tiltak starter med en form for omstilling. Vi ser mange slike initiativ dukke opp nå. Det er landhandlere med kortreist mat, det er håndarbeider som liker å strikke eller lage smykker. Et de ofte har til felles er at de har en helautomatisert butikk eller selger på en stand.
Det er helt tydelig at mange ikke har klart det, men de som har innsett at omstilling er det eneste fornuftige, så har de like stor sjanse til å klare seg som nettbutikker i dag. Men de må kanskje bruke noen av våre tips for å klare det.
Bilde av Andrea Piacquadio fra Pexels
Antall nettbutikker: 1342
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2024
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?