Hjem | Pressemeldinger | Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne
Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne
Aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på gårsdagens Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden - som ble satt på samme dag i fjor.
Forfatter: Klarna
Publisert: 28.11.22
Antall tilbud økte også kraftig sammenlignet med fjoråret. Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.
– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går. Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.
Her er noen av de andre resultatene fra rekorddagen for netthandelen i går:
- De kategoriene som var mest populære å netthandle, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, var elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet.
- Tall fra prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor.
- Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no pulsklokker/ sportsklokker, ryggsekker og bærbare PC-er.
- Hele 63 prosent av kjøpene på Black Friday ble gjennomført av kvinner.
- Aldersgruppen som handlet mest, var de mellom 25 og 40 år (47 %). Deretter følger 41-56 år (35 %) 18-24 år (10 %) og de over 57 år (8 %).
- På Black Friday netthandlet de mest per innbygger i Oslo (14 prosent over landsgjennomsnittet) Deretter følger Vestland (åtte prosent over landsgjennomsnittet.) Minst handlet de i Innlandet (18 prosent under gjennomsnittet) og Troms og Finnmark (11 prosent under landsgjennomsnittet.)
Flere sammenlignet priser enn noensinne
– Årets Black Friday var tidenes beste i Prisguidens 24 år lange historie. Vi hadde en økning i klikk fra i fjor på hele 18 prosent. En analyse vi har foretatt viser også at nordmenn i år klikket mer på produkter under 3000 kroner enn over - sammenlignet med i fjor. Det viser at vi sammenligner priser mer enn noen gang, og er mer opptatte av å shoppe smart enn i fjor, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Black Friday 10 ganger større enn en gjennomsnittlig handledag
Av de 92 prosent av nordmenn som oppgir de skal kjøpe julegaver i år, oppgir hele 76 prosent at de skal forsøke å gjøre dette billigere enn i fjor. *
– Mye av økningen vi har sett i år kommer i en periode hvor mange nordmenn har fått økt sine faste utgifter ganske betraktelig. Vår innsikt viser at nettopp muligheten til å finne de laveste prisene og sammenligne priser er det nordmenn flest synes er enklere på nett. Når tilbudene i Black Week i tillegg er gode nok og nordmenn er mer prisbevisste på lenge, er det logisk at netthandelen øker i akkurat denne perioden, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
De beste nettbutikkene