Nord-Norge tilbake på den norske netthandelstoppen siste kvartal – Flå og Rødøy på kommunetoppen

Det viser omfattende salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 13 000 norske nettbutikker fra 1. juli til 30. september 2022. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.De kartlegger trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.

– Denne statistikken kan tyde på at den geografiske fordelingen av norske netthandelen er i ferd med å vende tilbake til “normalen” før pandemiperioden. De nordligste fylkene har over tid vært der de har handlet mest på nett per person. Oslo tok imidlertid over topplasseringen i fjor, og har vokst klart raskest gjennom pandemien. Fremdeles handles det mer i Oslo enn i landet som gjennomsnitt, men ikke like mye som i Troms og Finnmark og Nordland, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mens netthandelen i Troms og Finnmark var 11 prosent høyere enn landsgjennomsnittet var i 3. kvartal 2022, følger Nordland like etter. Der handlet i gjennomsnitt hver innbygger for ni prosent mer.
Minst ble det handlet på nett i Rogaland og Agder. I Rogaland handlet de 16 prosent mindre på nett i fjor enn gjennomsnittet per innbygger på landsbasis.
Trondheim og Asker er de to av landets 10 mest folkerike kommuner hvor det ble netthandlet mest per innbygger i perioden. Minst ble det handlet på nett i Kristiansand og Stavanger.

– Mange har netthandlet fra hytta i sommer

Flå kommune i Viken og Rødøy kommune i Nordland er de to kommunene hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger de siste tre månedene. Her ble det handlet hele 53 prosent over gjennomsnittet. Deretter følger Tydal i Trøndelag (52 prosent over gjennomsnittet).

– Det er interessant å merke seg at salgsstatistikken på kommunenivå, blir toppet av typiske hyttekommuner. Det tyder på at mange i løpet av sommerferien har shoppet på nett og fått dette levert dit de er på ferie. Mindre kommuner som ligger lengre fra de store byene og kjøpesentrene, er også ofte høyt opp på topplistene for netthandel, sier Elvestad.

Uendret netthandelshyppighet fra før sommerferien

Ifølge Klarnas store internasjonale Shopping-Pulse undersøkelse*, hvor handlevaner og preferanser i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i 3. kvartal 2022, er andelen nordmenn som oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett uendret fra før sommeren. Nærmere 1 av 4 nordmenn (23 %) gjør dette.

I løpet av den siste måneden er det klær og sko som flest oppgir de har netthandlet (38 %). Deretter følger underholdning (30 %) og skjønnhet og velværeprodukter (25 %).

– Nordmenn har likevel handlet mindre hyppig på nett de siste tre månedene enn alle de andre landene i undersøkelsen, bortsett fra Finland. Dette gjelder spesielt for de over 40 år, sier Elvestad.

I Norge er det spesielt i aldersgruppen 25-40 år at et flertall foretrekker netthandel fremfor fysiske butikker. Deretter følger de mellom 18 og 25 år hvor litt i underkant av halvparten foretrekker netthandel. Selv om den har steget litt, er fremdeles preferansen for netthandel klart lavest blant de over 57 år.

Ifølge undersøkelsen er det primært tre faktorer som nordmenn trekker frem som det store fordelene med netthandel: Flere betalingsløsninger (76 %), at de får lavere priser (74 %) og sparer tid (73 %).

Økende interesse for mobilshopping

Interessen blant nordmenn for å bruke mobiltelefonen til å handle på nett med har vært til dels kraftig økende det siste året:

Selv om 1 av 2 (48 %) foretrekker datamaskinen, oppgir nå hele 38 prosent, syv prosent flere enn i samme periode i fjor, at de foretrekker mobiltelefonen.
Det er spesielt blant kvinner (48 %) og i aldersgruppen 26-41 år (51 % foretrekker mobiltelefonen til netthandel) hvor trenden er tydeligst.
Både i USA, Irland, Australia og Storbritannia foretrekker nå et flertall av netthandelskundene å bruke mobiltelefonen til dette.

Søndag og mandag er de største netthandelsdagene

Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen i 3. kvartal viser også at søndag og mandag er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.

Tilfeldig valgt nettbutikk

Gullmagasinet

Gullmagasinet Finn de rette rådene når du skal investerer i gull med hjelp av lånte midler som forbrukslån. Vi deler daglig statistikk fra markedet for å sikre at du investerer til rett tid. Finn en agent i dag og begynn å bygge eiendelene dine. Utforsk mer Gull-ETFer (børshandlede fond) Gull er det beste vanlige aktivet […]

Antall nettbutikker

Vi har totalt 2076 nettbutikker i oversikten.