Hjem | Pressemeldinger | 1 av 4 nordmenn er “planteforeldre”: Prater med dem og blir lei seg når de dør
1 av 4 nordmenn er “planteforeldre”: Prater med dem og blir lei seg når de dør
Hele 1 av 4 nordmenn definerer sitt plantehold som såkalt “plant parenting” - det vil si at de tar like godt vare på plantene sine som om de skulle være et familiemedlem.
Forfatter: Klarna
Publisert: 08.09.22
Det viser en internasjonal undersøkelse som shopping- og betalingsløsningen Klarna har gjennomført i syv land, inkludert Norden, USA og Australia.
Blant disse prater hele 58 prosent av nordmenn med plantene sine. Internasjonalt er det franskmenn (75 %), amerikanere (72 %) og portugisere (67 %) som snakker mest med plantene.
– Det er tydelig at det å ha planter hjemme har blitt viktigere for en stor andel nordmenn i løpet av de siste to årene – både for at de er pene å se på, men også fordi mange er opptatt av å ta vare på noe levende. Det er helt åpenbart at for mange som tilhører denne gruppen er plantene langt mer enn bare pynt. Det gjør dem rett og slett mer lykkelig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom 30 og 50 prosent av alle netthandelskjøp i Norden, og kartlegger trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
Veldig populært med overvintring for planter
– Menneskers følelsesmessige verdi for planter har vokst de senere årene. Overvintring for eksempel for å ta vare på middelhavsplanter gjennom vinteren har blitt veldig populært. Årsaken er økonomisk så vel som miljøbevissthet, og dreier seg om å ta vare på det man har investert i. Tiden for bruk og kast er over, det gjelder også planteverden, sier Oniba Asadi, selger hos Willab Garden i Drammen. De er en av Nordens ledende hageleverandører.
Positiv innflytelse på mentalhelse, men føler skyld når en plante dør
Ifølge undersøkelsen tilhører 26 prosent av nordmenn gruppen som både har planter hjemme og bryr seg mye om dem. Kvinner og aldersgruppen 26-41 år er overrepresentert. Disse har ofte et svært tett forhold til plantene sine:
Hele 91 prosent mener at det å ha planter hjemme har en ekstremt positiv eller positiv innflytelse også på deres mentalhelse.
80 prosent oppgir at deres interesse for planter har økt i løpet av de to siste årene. Det er den klart høyeste økningen i Norden.
Mens 32 prosent føler seg skyldig om en plante de har hjemme dør, blir også 16 prosent lei seg eller deprimert. Bare 1 av 5 (21 %) har et nøytralt forhold til dette og tenker “det var bare en plante.“
Ekspert: Kan være ekstra viktig for de som ikke har tilgang til egen hage
Hos Det norske hageselskap har de opplevd medlemsvekst de siste årene. Som utgiver av Norges største hagemagasin, Norsk Hagetidend, er de mest opptatt av hagen, men har også merket seg den økende interessen for planter inne.
– Grønne inneplanter er som et lite og deilig stykke natur inne. Selv om de primært dyrkes for pryd, vet vi fra forskningen at de som bor i nærheten av en park i byen, har en stor helsemessig fordel av det grønne. Det kan kanskje tyde på at stueplanter er ekstra viktig for de som ikke har tilgang til egen hage, sier fagansvarlig i Det norske hageselskap, Marianne Utengen.
– Spesielle stueplanter har blitt solgt til titusenvis av kroner
Hun bekrefter at det er mange som er svært ivrige nordmenn som bruker både mye tid og penger på plantene sine.
– Jeg ser i sosiale medier at flere kaller seg både “plantemamma” og “plantemor”. Vi har også hørt om tilfeller der spesielle stueplanter har blitt solgt til titusenvis av kroner. Da er det vel muligens mer en samlemani enn planteglede, men interessen er helt åpenbar stor blant mange, sier fagansvarlig i Det norske hageselskap, Marianne Utengen.
Dette er de ivrigste planteeiernes* viktigste grunner til å ha planter hjemme:
- Det forbedrer designet på hjemmet mitt (65 %)
- Det er pent å se på (62 %)
- Det forbedrer luftkvaliteten (61 %)
- Jeg tar vare på noe levende (53 %)
- Det gir meg en følelse av stolthet og oppnå noe (34 %)
- Vi kan vokse sammen (25 %)
- Deling i sosiale medier (15 %)
*Nordmenn som har planter, tar vare på dem og som definerer sitt plantehold som “plant parenting." Flervalgsspørsmål.
De beste nettbutikkene
Hjem | Pressemeldinger | Nord-Norge tilbake på den norske netthandelstoppen siste kvartal - Flå og Rødøy på kommunetoppen
Nord-Norge tilbake på den norske netthandelstoppen siste kvartal - Flå og Rødøy på kommunetoppen
Troms og Finnmark og Nordland er igjen tilbake på den norske netthandelstoppen i 3. kvartal 2022. Kommunene hvor det har blitt netthandlet mest per innbygger siden i sommer er Flå i Viken og Rødøy i Nordland.
Forfatter: Klarna
Publisert: 20.10.22
Det viser omfattende salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 13 000 norske nettbutikker fra 1. juli til 30. september 2022. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.De kartlegger trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
– Denne statistikken kan tyde på at den geografiske fordelingen av norske netthandelen er i ferd med å vende tilbake til “normalen” før pandemiperioden. De nordligste fylkene har over tid vært der de har handlet mest på nett per person. Oslo tok imidlertid over topplasseringen i fjor, og har vokst klart raskest gjennom pandemien. Fremdeles handles det mer i Oslo enn i landet som gjennomsnitt, men ikke like mye som i Troms og Finnmark og Nordland, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens netthandelen i Troms og Finnmark var 11 prosent høyere enn landsgjennomsnittet var i 3. kvartal 2022, følger Nordland like etter. Der handlet i gjennomsnitt hver innbygger for ni prosent mer.
Minst ble det handlet på nett i Rogaland og Agder. I Rogaland handlet de 16 prosent mindre på nett i fjor enn gjennomsnittet per innbygger på landsbasis.
Trondheim og Asker er de to av landets 10 mest folkerike kommuner hvor det ble netthandlet mest per innbygger i perioden. Minst ble det handlet på nett i Kristiansand og Stavanger.
– Mange har netthandlet fra hytta i sommer
Flå kommune i Viken og Rødøy kommune i Nordland er de to kommunene hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger de siste tre månedene. Her ble det handlet hele 53 prosent over gjennomsnittet. Deretter følger Tydal i Trøndelag (52 prosent over gjennomsnittet).
– Det er interessant å merke seg at salgsstatistikken på kommunenivå, blir toppet av typiske hyttekommuner. Det tyder på at mange i løpet av sommerferien har shoppet på nett og fått dette levert dit de er på ferie. Mindre kommuner som ligger lengre fra de store byene og kjøpesentrene, er også ofte høyt opp på topplistene for netthandel, sier Elvestad.
Uendret netthandelshyppighet fra før sommerferien
Ifølge Klarnas store internasjonale Shopping-Pulse undersøkelse*, hvor handlevaner og preferanser i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i 3. kvartal 2022, er andelen nordmenn som oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett uendret fra før sommeren. Nærmere 1 av 4 nordmenn (23 %) gjør dette.
I løpet av den siste måneden er det klær og sko som flest oppgir de har netthandlet (38 %). Deretter følger underholdning (30 %) og skjønnhet og velværeprodukter (25 %).
– Nordmenn har likevel handlet mindre hyppig på nett de siste tre månedene enn alle de andre landene i undersøkelsen, bortsett fra Finland. Dette gjelder spesielt for de over 40 år, sier Elvestad.
I Norge er det spesielt i aldersgruppen 25-40 år at et flertall foretrekker netthandel fremfor fysiske butikker. Deretter følger de mellom 18 og 25 år hvor litt i underkant av halvparten foretrekker netthandel. Selv om den har steget litt, er fremdeles preferansen for netthandel klart lavest blant de over 57 år.
Ifølge undersøkelsen er det primært tre faktorer som nordmenn trekker frem som det store fordelene med netthandel: Flere betalingsløsninger (76 %), at de får lavere priser (74 %) og sparer tid (73 %).
Økende interesse for mobilshopping
Interessen blant nordmenn for å bruke mobiltelefonen til å handle på nett med har vært til dels kraftig økende det siste året:
Selv om 1 av 2 (48 %) foretrekker datamaskinen, oppgir nå hele 38 prosent, syv prosent flere enn i samme periode i fjor, at de foretrekker mobiltelefonen.
Det er spesielt blant kvinner (48 %) og i aldersgruppen 26-41 år (51 % foretrekker mobiltelefonen til netthandel) hvor trenden er tydeligst.
Både i USA, Irland, Australia og Storbritannia foretrekker nå et flertall av netthandelskundene å bruke mobiltelefonen til dette.
Søndag og mandag er de største netthandelsdagene
Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen i 3. kvartal viser også at søndag og mandag er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.
De beste nettbutikkene