Hjem | Pressemeldinger | Klarna med ny satsing for 18-25 åringer

Klarna med ny satsing for 18-25 åringer

Etter produktforbedringene Klarna gjorde i fjor har andelen unge voksne som får purregebyr etter fakturakjøp gått kraftig ned. Samtidig er 18-25 åringers kunnskap om kredittkjøp lav. Klarna fortsetter sitt langsiktige forbedringsarbeid for et mer bærekraftig kredittmarked – nå med et spesielt fokus på denne aldersgruppen.

Forfatter: Klarna
Publisert: 05.04.22

Klarna med ny satsing for 18-25 åringer

Fra og med i dag får alle kunder mellom 18 og 25 år som bruker et av Klarnas kredittalternativer for første gang, automatisk en film – enten på e-post eller i Klarnas app. Filmen beskriver på en enkel måte, hvordan kjøp på kreditt fungerer, hvorfor det er viktige ikke å handle for mer enn en har råd til, og hvilke langsiktige konsekvenser utbetalt gjeld kan få.

– Selv om 18-25 åringer bare utgjør 13 prosent av Klarnas kunder i Norge og både andelen som får purregebyr og inkasso har blitt redusert kraftig over flere år, er det spesielt viktig at denne aldersgruppen bedre blir satt i stand til å gjøre smartere og mer bevisste økonomiske valg. Det håper vi å bidra med ved å gi dem enda bedre informasjon om kreditt, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.

Halvering av purregebyrandel for 18-25 åringer etter flere produktforbedringer

I fjor høst fjernet Klarna en rekke unødvendige gebyrer, økte antall betalingspåminnelser og betalingsfristen sin for fakturakjøp. Målet med forbedringene er å sette en ny og mer bærekraftig og forbrukervennlig standard i kredittbransjen. Det har trolig medvirket sterkt til at andelen norske 18-25 åringer som mottok et purregebyr etter et fakturakjøp, gikk ned til 6,89 prosent i fjerde kvartal i 2021. Det er en halvering sammenlignet med samme periode i 2019. Inkassoandelen på denne type kjøp i aldersgruppen har også gått kraftig ned, og var i fjerde kvartal 2021 på 1,03 prosent.

God kontroll på egen økonomi, lavere kunnskap om kreditt og lån

I en stor nordisk undersøkelse blant 18-25 åringer om deres forhold til personlig økonomi, sparing og kreditt, som Ungdomsbarometern har utført på oppdrag fra Klarna, fremgår det at hele 77 % av nordiske unge voksne synes de har god kontroll på egen privatøkonomi. 3 av 4 sparer også regelmessig.

Samtidig er 1 av 3 usikre på hva som skjer om de betaler en faktura etter forfall. 45 prosent er heller ikke sikre på hvordan de regner den totale kostnaden ved å ta opp lån eller kjøpe på delbetaling.

– For mange unge er shopping blant de første møtene de får i livet med en faktura eller en annen type kreditt. Som en ledende aktør på netthandel vil vi gå foran med et godt eksempel, og bli enda tydeligere i vår kommunikasjon, spesielt mot denne aldersgruppen. Velger de for eksempel å handle med faktura for å få produktet før de betaler for det, skal vi være tydelige på hva det innebærer og hva man som kunde bør huske på, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.

Egen nettside i Norge for innsikt og mer åpenhet rundt kreditt

På nettsiden Wikipink vil Klarna i Norge fortsette å oppdatere med ny betalingsstatistikk, for både 18-25 åringer og de øvrige aldersgruppene. Målet med nettsiden er å bidra med informasjon til en mer åpen og faktabasert diskusjon om forbrukslån og kreditt, og sette en ny og mer forbrukervennlig standard i kredittbransjen.

De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

Hjem | Pressemeldinger | Oslo og Bykle i Agder på netthandelstoppen så langt i 2022

Oslo og Bykle i Agder på netthandelstoppen så langt i 2022

Mens Oslo topper fylkesoversikten over netthandel i første kvartal 2022, var Bykle i Agder kommunen i Norge hvor det per innbygger er netthandlet mest så langt i år.

Forfatter: Klarna
Publisert: 21.04.22

Oslo og Bykle i Agder på netthandelstoppen så langt i 2022

Møre og Romsdal er fylket hvor netthandelen har økt mest i årets første tre måneder, sammenlignet med samme periode i 2021.

Det viser salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker fra januar til og med mars i 2022. Klarna er en ledende betalings- og shoppingtjeneste som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt.

– Gjennom store deler av pandemiperioden har Oslo vært blant fylkene hvor det har blitt netthandlet mest i Norge. Det virker som dette handlemønsteret fortsetter, også etter at muligheten for å handle i fysiske butikker er tilbake til normalen. Samtidig er det interessant å merke seg at veksten fra i fjor nå er sterkest i Møre og Romsdal og de nordligste fylkene, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Her er noen av hovedfunnene fra netthandelen i første kvartal i 2022:
- Innbyggerne i Oslo netthandlet 11 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjennom Klarna i årets første tre måneder. Deretter følger Troms og Finnmark (6 % over gjennomsnittet). Minst netthandlet innbyggerne i Agder. De handlet hele 16 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i løpet av årets tre første måneder. Deretter følger Rogaland (12 % under gjennomsnittet.)
- Bykle i Agder er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i 1. kvartal 2022. Der netthandlet de 60 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Tydal i Trøndelag (54 % over gjennomsnittet) og Valle i Agder (52 % over gjennomsnittet.)
- Fylkene hvor netthandelen økte mest, sammenlignet med samme kvartal i 2021, var Møre og Romsdal (10 % over landsgjennomsnittet), Troms og Finnmark (7 % over gjennomsnittet) og Nordland, Trøndelag (5 % over gjennomsnittet). Lavest var veksten i Oslo (22 prosent under landsgjennomsnittet) og Viken (12 prosent under gjennomsnitt.) Økt interesse for netthandel - spesielt innenfor daglig- og apotekvarer

Klarnas Shopping Pulse, som er en kvartalsundersøkelse av handlevaner og preferanser i hele 11 av de største vestlige landene, inkludert Norge, viser at selv om andelen nordmenn som foretrekker netthandel fremfor handel i fysisk butikk har økt siden 4. kvartal 2021, er vi fremdeles blant landene hvor flest handler i fysisk butikk:

Bare i Østerrike og Australia foretrekker de i mindre grad nettbutikker fremfor fysiske butikker enn i Norge. Preferansen for netthandel er størst i Sverige og Storbritannia>.

Mens i gjennomsnitt 32 prosent av de spurte i alle de vestlige markedene oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett i løpet av en uke, er det tilsvarende antallet i Norge helt nede på 23 prosent. Det er sammen med Finland den laveste andelen av alle landene.

– Mens klær og sko, underholdning og skjønnhetsprodukter er de kategoriene som oftest blir netthandlet på nett av nordmenn, handler fremdeles et stort flertall mat- og apotekvarer i fysisk butikk. Samtidig er begge disse kategoriene blant dem hvor preferansen for netthandel øker sterkest så langt i år, ikke bare i Norge, men også i en rekke andre land, sier markedsdirektør Thomas Elvestad.

De beste nettbutikkene


Nettbutikker i kategorien Apotek
Apotek



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Auksjoner, markedsplasser
Auksjoner, markedsplasser



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Barneutstyr
Barneutstyr



Se alle (36 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bil, båt og motor
Bil, båt og motor



Se alle (62 stk.)

Nettbutikker i kategorien Billettbestilling
Billettbestilling



Se alle (5 stk.)

Nettbutikker i kategorien Blomster
Blomster



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Briller og kontaktlinser
Briller og kontaktlinser



Se alle (11 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bygg og jernvare
Bygg og jernvare



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Bøker og magasiner
Bøker og magasiner



Se alle (28 stk.)

Nettbutikker i kategorien Data
Data



Se alle (41 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dating og erotikk
Dating og erotikk



Se alle (16 stk.)

Nettbutikker i kategorien DVD og Blu-Ray
DVD og Blu-Ray



Se alle (1 stk.)

Nettbutikker i kategorien Dyrebutikker
Dyrebutikker



Se alle (32 stk.)

Nettbutikker i kategorien Elektronikk
Elektronikk



Se alle (26 stk.)

Nettbutikker i kategorien Foto og video
Foto og video



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gaver og gadgets
Gaver og gadgets



Se alle (23 stk.)

Nettbutikker i kategorien Gull, juveler og klokker
Gull, juveler og klokker



Se alle (31 stk.)

Nettbutikker i kategorien Helse og helsekost
Helse og helsekost



Se alle (67 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hobbyartikler
Hobbyartikler



Se alle (91 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hudpleie og kosmetikk
Hudpleie og kosmetikk



Se alle (54 stk.)

Nettbutikker i kategorien Hus og hjem
Hus og hjem



Se alle (195 stk.)

Nettbutikker i kategorien Klær og mote
Klær og mote



Se alle (207 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kontorrekvisita
Kontorrekvisita



Se alle (12 stk.)

Nettbutikker i kategorien Kunst og antikviteter
Kunst og antikviteter



Se alle (7 stk.)

Nettbutikker i kategorien Leker
Leker



Se alle (13 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mat og drikke
Mat og drikke



Se alle (44 stk.)

Nettbutikker i kategorien Mobil og telefoni
Mobil og telefoni



Se alle (20 stk.)

Nettbutikker i kategorien Musikk
Musikk



Se alle (6 stk.)

Nettbutikker i kategorien Radio, TV og Hi-Fi
Radio, TV og Hi-Fi



Se alle (8 stk.)

Nettbutikker i kategorien Reise og reiseeffekter
Reise og reiseeffekter



Se alle (40 stk.)

Nettbutikker i kategorien Sport og friluftsliv
Sport og friluftsliv



Se alle (203 stk.)

Nettbutikker i kategorien Utenlandske
Utenlandske



Se alle (16 stk.)

De siste nettbutikkene


Kategorier


Siste nyheter


Siste pressemeldinger


Siste artikler


Tilfeldig valgt nettbutikk

Hyttefeber
Alt du trenger for å kose deg. Hyttefeber.no tilbyr produkter fra noen av de eldste og kjæreste merkevarene vi har i Norge, og alt annet du trenger for å kose deg. Gjennom Hyttefeber.no skal det være enklere å få fatt i de gode produktene som både holder høy kvalitet, og god pris. For alle som vil skape den unike, gode stemningen. På stedet man kan drømme seg vekk, og leve det enkle liv. I hjemmet eller på hytta. Skal du skape den rette stemningen i hjemmet, på hytta, i kjellerstuen, på loftet, i bua eller i leiligheten? Da vil du gjennom hyttefeber.no finne et stort utvalg av ulike produkter spesielt godt egnet for dette. 

Les mer Besøk

Statistikk

Antall nettbutikker: 1339

Samarbeidspartnere

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om Nettbutikk365.no